Flere bureaukonkurrencer på vej hos Arla

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Arla har valgt Wieden + Kennedy som sit nye globale bureau – men det efterlader lokale behov. Konkret er der allerede to bureaukonkurrencer på vej.

Arla er på vej til at arbejde med en helt ny bureaustruktur efter, at man har valgt at gøre Wieden + Kennedy til det globale lead-bureau på Arla-mærket efter, at man tidligere i år stoppede samarbejdet med engelske AMV BBDO.

I modsætning til BBDO er Wieden + Kennedy ikke et globalt netværk, og derfor kan der være lokale og regionale behov, som skal dækkes ind. Desuden vil der fremover være frit bureauvalg på mere lokale mærker som Karolines Køkken og Kærgården, som fremover vil have en mere løs tilknytning til Arla mærket.

Helt konkret varmer man lige nu op til to konkurrencer: en om Karolines Køkken og en om Kærgården.

På sidstnævnte er deltagerne allerede valgt.

“Vi har vurderet, at Kærgården, der i Sverige hedder Bregott, har mange af de samme behov, og derfor kører vi en nordisk pitch mellem et svensk, dansk og engelsk bureau, som vi samarbejder med i forvejen,” siger marketingdirektør i Arla Danmark, Jakob Bernhard Knudsen.

Fra Danmark deltager Ogilvy, mens Åkestam/Holst fra Sverige og CHI fra UK deltager.

På Karolines Køkken skal man først nu til at vælge deltagere.

“I forbindelse med en revidering af den overordnede brand-strategi for Arla har vi kigget på nogle stærke lokale og regionale brands, der godt kan få en mere selvstændig profil. Karolines Køkken er en af dem,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:

“Scandinavian Designlab har hjulpet os med en ny visuel identitet, og nu skal vi have fundet et bureau til den fremadrettede kommunikation.”

Jakob Bernhard Knudsen understreger, at man skal bruge et bureau med et bredt sæt af kompetencer. Karolines Køkken er Arlas mest indholdsdrevne brand, og derfor skal man bruge et bureau, der både kan hjælpe på det digitale område, above-the-line og som har en dyb forståelse af at håndtere et omfattende indhold som f.eks. opskrifter og bøger.

Arla har her valgt at hente hjælp fra Hestbæk Consult. Brandet har hidtil været håndteret af BBDO, som også arbejder på Arla-brandet bredt.

Men det kan ikke udelukkes, at Arla kommer til at stå med behov for yderligere lokal dansk bureauhjælp.

“Vi har valgt en global partner i Wieden + Kennedy, og det betyder, at der vil komme en del materiale fra dem. De har jo også vist på Lurpak, at de kan skabe materiale, som kan fungere i Danmark,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:

“Men på nuværende tidspunkt har vi ikke klarhed over, hvad vi præcist kommer til at få fra Wieden + Kennedy og i hvilket omfang det dækker vores behov. BBDO vil fortsætte resten af 2013 og måske også ind i 2014 – og sideløbende vil vi så få mere klarhed over, hvad behovet bliver lokalt for at supplere Wieden + Kennedy’s arbejde.”