Flere gange mor bag succesrig antivold-kampange

Peter Engholm
25@mail.dk

Kirsten Raffel er formand for Foreningen Børn og Unge i Voldsramte familier – og mor til Hans Henrik Goth fra Mantra, foreningens driftsponsor. Andetsteds ses en Mor i kampagnen, hvis site fik 1 mio. besøg på en uge.

Onlinespillet “Hit the bitch” har gjort den aktuelle kampagne fra foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familer til en af de absolut mest omtalte herhjemme. Og bag kampagnen står mor – i mere end én forstand.

Dels har det lille bureau Se mor! udviklet det overbevisende slå-spil ud fra et koncept udviklet af Mantra, dels er foreningens formand, Kirsten Raffel Hermansen, mor til Hans Henrik Goth, der er adm. direktør i Mantra.

Hun var for år tilbage med til at grundlægge Goth & Raffel, forløberen til Mantra, men hun er ikke umiddelbart tilbøjelig til at mene, at det nu er søn, der hjælper mor.

“Jeg vil sige, at alle hjælper til. Når vi skal drive en organisation som vores, kan vi ikke overleve uden hjælp. Det gælder skuespillere, filmselskab, reklamebureau, PR-bureauet Outcom. De arbejder gratis eller delvist uden beregning. Con amore-elementet er stort,” siger Kirsten Raffel Hermansen.

Børn og Unge i Voldsramte Familier blev stiftet for syv år siden, og Hans Henrik Goth siger om bureauets tilgang til foreningen:

“Vi havde erfaringer med Kræftens Bekæmpelse, Dansk Røde Kors og Folkekirkens Nødhjælp. Samtidig blev vi fra anden side tit bedt om penge til forskellige velgørende formål. Men i stedet for at give penge besluttede vi os for at yde arbejdskraft og erfaring. Derfor var vi med til at danne denne forening på baggrund af både relationer og viden.”

På samme måde som arbejdet med andre velgørende foreninger blev indgangen til Mantras arbejde for Børn og Unge, så har dette foreningsarbejde også været døråbneren for en ny del af bureauets virke.

“Den erfaring, vi har fået med holdningskampagner, har været løftestangen til vores indsats inden for det offentlige og vores SKI-godkendelse. Og inden for det offentlige er referencer kongen. Samtidig har vores virke for foreningen også været en øvelse i at få stor effekt for et lille budget, og netop denne case kom på shortlisten ved dette års Advertising Effectiveness Award,” siger Hans Henrik Goth.

Den nuværende kampagne – der skal hjælpe drengen, som slår og selv bliver slået – har bestemt også haft en effekt. “Hit the bitch” er blevet ekstremt udbredt, faktisk lidt for udbredt.

“Det er et fåtal af kunder, der har et produkt, som lægger op til en viral indsats. Og endnu færre gør det godt. Her var det oplagt at bruge viral-effekten, og på bare en uge har én million været inde på Hit the Bitch-sitet. Vi begik den fodfejl, idet vi i starten ikke fik lukket for udlandet. Her forstod man ikke helt sammenhængen, og så lød det enkelte steder “Se, hvad de skriver i udlandet”. Herhjemme er kampagnen blevet generelt godt modtaget,” siger Hans Henrik Goth.