Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kirsten Raffel er formand for Foreningen Børn og Unge i Voldsramte familier - og mor til Hans Henrik Goth fra Mantra, foreningens driftsponsor. Andetsteds ses en Mor i kampagnen, hvis site fik 1 mio. besøg på en uge.

Onlinespillet “Hit the bitch” har gjort den aktuelle kampagne fra foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familer til en af de absolut mest omtalte herhjemme. Og bag kampagnen står mor – i mere end én forstand.

Dels har det lille bureau Se mor! udviklet det overbevisende slå-spil ud fra et koncept udviklet af Mantra, dels er foreningens formand, Kirsten Raffel Hermansen, mor til Hans Henrik Goth, der er adm. direktør i Mantra.

Hun var for år tilbage med til at grundlægge Goth & Raffel, forløberen til Mantra, men hun er ikke umiddelbart tilbøjelig til at mene, at det nu er søn, der hjælper mor.

“Jeg vil sige, at alle hjælper til. Når vi skal drive en organisation som vores, kan vi ikke overleve uden hjælp. Det gælder skuespillere, filmselskab, reklamebureau, PR-bureauet Outcom. De arbejder gratis eller delvist uden beregning. Con amore-elementet er stort,” siger Kirsten Raffel Hermansen.

Børn og Unge i Voldsramte Familier blev stiftet for syv år siden, og Hans Henrik Goth siger om bureauets tilgang til foreningen:

“Vi havde erfaringer med Kræftens Bekæmpelse, Dansk Røde Kors og Folkekirkens Nødhjælp. Samtidig blev vi fra anden side tit bedt om penge til forskellige velgørende formål. Men i stedet for at give penge besluttede vi os for at yde arbejdskraft og erfaring. Derfor var vi med til at danne denne forening på baggrund af både relationer og viden.”

På samme måde som arbejdet med andre velgørende foreninger blev indgangen til Mantras arbejde for Børn og Unge, så har dette foreningsarbejde også været døråbneren for en ny del af bureauets virke.

“Den erfaring, vi har fået med holdningskampagner, har været løftestangen til vores indsats inden for det offentlige og vores SKI-godkendelse. Og inden for det offentlige er referencer kongen. Samtidig har vores virke for foreningen også været en øvelse i at få stor effekt for et lille budget, og netop denne case kom på shortlisten ved dette års Advertising Effectiveness Award,” siger Hans Henrik Goth.

Den nuværende kampagne – der skal hjælpe drengen, som slår og selv bliver slået – har bestemt også haft en effekt. “Hit the bitch” er blevet ekstremt udbredt, faktisk lidt for udbredt.

“Det er et fåtal af kunder, der har et produkt, som lægger op til en viral indsats. Og endnu færre gør det godt. Her var det oplagt at bruge viral-effekten, og på bare en uge har én million været inde på Hit the Bitch-sitet. Vi begik den fodfejl, idet vi i starten ikke fik lukket for udlandet. Her forstod man ikke helt sammenhængen, og så lød det enkelte steder “Se, hvad de skriver i udlandet”. Herhjemme er kampagnen blevet generelt godt modtaget,” siger Hans Henrik Goth.

Kommentarer

  1. Er mange besøg det samme som succes?
    Jeg kunne godt tænke mig at se en succes-vurdering, der bygger på andet end antallet af besøg. Går budskabet igennem, eller er det bare sjovt på samme måde som Grand Theft Auto, hvor en del af spillet går ud på at “nakke” fodgængere.

  2. @Sophie:
    Nej, mange besøg er ikke i sig selv ensbetydende med en succes – selvom det trods alt er et vigtigt parameter.

    Hvordan skal man så måle effekten i det her tilfælde?

    Vi har gjort en stor indsats for at følge med i de samtaler der er opstået rundt omkring på nettet på baggrund af kampagnen, og de samtaler kan deles op i to kategorier:

    – Samtaler mellem voksne på medier med en voksen målgruppe
    – Samtaler mellem unge på medier med en ung målgruppe

    Tager man den første kategori, så er der slet ikke nogen tvivl om, at modtagelsen har været ekstremt blandet, hældende mod det negative – men, det er ikke noget som er kommet bag på os, det vidste vi godt ville/kunne ske når vi lavede et projekt med så meget kant som dette.

    Hvis man tager den anden kategori, de unge, målgruppen for spillet, så har reaktionen været meget mere positiv.
    På medier med en overvægt af drenge har mange af samtalerne naturligvis en hård tone, særligt i starten – fokus er på gameplayet, at de godt kunne tænke sig flere våben, muligheder for baghåndsslag m.m. – men i alle de samtaler jeg har set, der bliver der samtidig taget afstand fra det at slå, at dem der gør det er nogle idioter, og at drengene får snakket om det og bekræftiget hinanden i det synes jeg personligt er et fantastisk resultat.
    Derudover er der også flere der giver udtryk for virkelig at være blevet ramt af spillet, at de har fået det “dårligt” af at spille det, hvilket viser at det også for en stor del har givet stof til eftertanke.

    Det er dog i øvrigt ikke nødvendigvis det svar man får, hvis man spørger en dreng på 16 år ligeud eller når han står sammen med vennerne – her vinder den indre machomand ofte.

    Som en sidste ting, så er der også mange der har bidt mærke i statistikken om at der er 2 piger i hver klasse fra 9. til 3.G. der bliver slået – det er et tal der er kommet bag på mange og som kampagnen også har været med til at slå fast.

    Så ja, helt enig i at succes ikke kan måles på besøg alene.

  3. Må jeg komme med et forslag? Nemlig at kommentarfeltet opdateres til at understøtte linieskift – mit svar blev godt nok til en lang, uafbrudt smøre lige pludselig 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club