Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Der er i sidste ende kun én til at betale for det fordyrende led: Forbrugeren. Flere udmeldinger fra politikere viser, at der ikke er den helt store enighed om at stå fast på at indføre reklameafgiften.

Forleden opfordrede det socialdemokratiske folketingsmedlem Bjarne Laustsen til at droppe reklameafgiften.

Tidligere har også socialdemokratiske Rasmus Prehn meldt ud, at han frygter tab af arbejdspladser på baggrund af reklameafgiften.

Altinget.dk skriver nu, at også SF åbner op for at droppe afgiften. Det er på baggrund af en mail fra skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen fra SF, der skriver til altinget.dk:

”Der er et hensyn at tage til miljø og klima, da der er tale om, at mange tons reklamer ender direkte i skraldespanden. Men kan der findes en anden løsning, der giver det samme forhold til miljø og klima, så ser SF meget gerne på det.”

Én ting er arbejdspladser en anden er omkostningerne for detailbranchen, som bruger tilbudsaviser som et af de vigtigste markedsføringsredskaber.

De omkostninger skal dækkes ind og der er kun én til at betale for det, siger informationsdirektør i Coop jens Juul Nielsen til det politiske nyhedssite:

”Hver gang vi får en ekstra omkostning, så er der jo kun en til at betale, og det er kunderne. Og tilbudsaviserne er stadig vores vigtigste markedsføringsredskab. Vi sender årligt nogle hundrede millioner ud.”

Samme melding kommer fra De Samvirkende Købmænds vicedirektør, Claus Bøgelund Nielsen:

”Hvis man skal have dækket et højere omkostningsniveau, så bliver man jo nødt til at hente det via varepriserne. Så kan man sige, at det ikke er mange penge, set over hvor mange varer, der bliver solgt, men mange bække små gør det jo dyrere at være dansker.”

Regeringen forventer, at afgiften i 2015 vil indbringe 150 mio. kr.

Altinget.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club