“Det bedste nogensinde.” Sådan lød det også sidste år, men det er næppe en gentagelse, som Aegis øverste chef, Lars Bo Jeppesen er ked af at aflevere, når han skal beskrive regnskabet for 2012.
Aegis Media, der omfatter mediabureauerne Carat og Vizeum, overgås kun af GroupM i størrelse, og isoleret set er Carat Danmarks største mediabureau. Samt topscoreren to år i træk i MyImage analysen fra MyResearch og Bureaubiz.
Og alt tyder på, at man fortsat har godt fat i markedet, for Aegis voksede omsætningsmæssigt i 2012, hvor mediemarkedet ellers dykkede og hvor det derfor er forventningen, at mange mediabureauer vil komme ud med faldende omsætning.
Men samtidig er det forventningen, at man fortsat vokser på bruttoavancen, og den forventning lever Aegis til fulde op til. Forklaringen er bl.a., at bureauet ved indgangen til 2012 overtog både Danske Spil og DSB, og desuden har overtaget Tryg i år. Samtidig har man ikke tabt nævneværdige kunder.
“Det skete så i slutningen af 2012, hvor to store internationale konkurrencer gik os imod, men de får først effekt i år. Vi har dog til gengæld vundet Mondelez i år, så udviklingen tegner fortsat stærkt,” siger Lars Bo Jeppesen.
Der er fremgang hos alle selskabets bureauer. Også Promovator og Isobar. Sidstnævnte voksede ca. 50 pct. i bruttofortjeneste til ca. 9,5 mio. kr., og Promovator, der havde et vanskeligt 2011, er kommet stærkt igen i 2012, hvor man præsterede et solidt overskud og en bruttofortjeneste på ca. 5,4 mio. kr.
Skal man lede efter et hår i suppen, så er bundlinjen ikke vokset tilsvarende med bruttoavancen. Den er stort set status quo. Men det er der en forklaring på.
“På globalt niveau er gruppen i gang med et meget omfattende IT-projekt, som har kostet os 4 mio. kr. De ryger direkte ud af bundlinjen, og var det ikke for disse omkostninger, ville vores regnskab have været det bedste nogensinde,” siger Lars Bo Jeppesen.
Han erkender, at Aegis efterhånden har en størrelse, hvor organisk vækst bliver sværere og sværere, og derfor har han også varslet, at man er parat til opkøb. Foreløbig er det dog ikke blevet til noget.
“Men det er fortsat klart vores ambition at foretage opkøb – specielt inden for Analytics og Performance,” siger Lars Bo Jeppesen.
Bureaubiz har på nuværende tidspunkt indsamlet regnskaber med til sammen over 2 mia. i bruttoavance, og tendensen ser ud til at give stor vækst til de digitale bureauer, mens reklamebureauerne er udfordret. Og så ser mediabureauerne også ud til at vokse.
“I takt med den digitale udvikling forandres vores branche meget radikalt. Men det er en udvikling, hvor nye kompetencer og forretningsområder ligger meget naturligt for mediabureauerne,” siger Lars Bo Jeppesen og fortsætter:
“At de digitale bureauer vokser er meget naturligt, men også her mener jeg, at vi i mediabureauerne har en konkurrencefordel i form af, at vi sidder med hele paletten. Vi har derfor de bedste forudsætninger for at arbejde på tværs og følge forbrugerne rundt i alle platformene.”
Nøgletal for Aegis Media
- Omsætning 1,451 mia. kr. +2,3 pct.
- Bruttoavance 159,493 mio. kr. +9,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,036 mio. kr. +1,1 pct.
- Lønandel 61,3 (61,3)
- Resultat af primær drift +33,249 mio. kr. +1,2 pct.
- Resultat før skat +34,028 mio. kr. -1,4 pct.
Nøgletal for Carat
- Omsætning 1,090 mia. kr. +1,7 pct.
- Bruttoavance 105,739 mio. kr. +3,8 pct.
- Resultat før skat +26,415 mio. kr. -8,1 pct.
Nøgletal for Vizeum
- Omsætning 328,397 mio. kr. +6,7 pct.
- Bruttoavance 34,068 mio. kr. +17,7 pct.
- Resultat før skat 11,379 mio. kr. +12,5 pct.