Af Peter Engholm 25@mail.dk

Dong og Arlas sponsorater påvirkes, når landsholdsspillere markerer sejren over Portugal med en medieboykot. Værdiforringelsen ligger især på imagedelen, siger Henrik Reichel Bartholdy, MEC Access.

Da det danske fodboldslandshold i går aftes vandt 3-2 over Portugal, havde spillerne en enestående chance for umiddelbart bagefter at sige “tak for sidst” til de sportsjournalister, der igennem længere tid har været stærkt kritiske. Man valgte imidlertid at boykotte medierne – med TV3 som undtagelse – og den handling påvirker landsholdets sponsorer, Dong og Arla.

“En boykot tærer på værdien. Og den har endda været tæret i snart noget tid takket være holdets dårlige spil og manglende resultater. For landsholdet – og sponsorerne – har det været op ad bakke på det seneste, og når så vejen ligger åben igen, så hopper kæden af,” siger Henrik Reichel Bartholdy, der er nordic managing director i MEC Access, tidligere MEC Sponsorship.

Værditabet i fodboldlandsholdets sponsorater ligger ifølge Bartholdy ikke så meget i eksponeringen, selv om sponsorerne med gårsdagens boykot måtte kigge langt efter logo-beklædte spillere i medierne. Det er derimod image-delen, der påvirkes.

“Med et fodboldsponsorat – sports-sponsorater i det hele taget – køber man ind i følelser … og i det overraskende. Den effekt, man ønsker skal være positiv, afhænger af befolkningens vurdering. Og hvis farcen fortsætter, så kan det vende i retning af “Nu må de styre sig og spille fodbold i stedet”. Efter sejren i går var boykotten en direkte misset mulighed – også kommercielt”, siger Henrik Reichel Bartholdy.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club