Af Peter Engholm 25@mail.dk

Glem VM. Følelser kan fremkaldes af andet end fodbold – film fra Always og Dove kan også. Både piger og fædre får boostet deres selvtillid på Top5-listen. Se filmene her.

På listen over de bedste globale viralfilm havde Be On i sidste måned blot en enkelt fodboldfilm med – dog fulgt op en decideret VM-special for et par uger siden.

Med kun bronzekampen og finalen tilbage melder hverdagen sig igen – i form af sommeferie. Men inden det kommer helt så vidt, markerer Be On sig med juni-måneds Top5.

Listen rummer både eftertanke – med et boost til pigers selvtillid og fædres selvfølelse – og charme, når det gælder om at skabe opmærksomhed omkring hygejnepakker. Katte og -killinger lyder som den sikre løsning, men det er velskrevet og sjovt.

1. First Moon Party af HelloFlo

Menstruation? Ja, denne video diskuterer menstruation, men på den mest charmerende måde. I First Moon Party møder vi en tween, som bare ikke kan vente med at få sin menstruation, og hun beslutter derfor at tage sagen i egen hånd.
Præmissen for en sjov, spændende og givende video er sikret. First Moon Party er en fantastisk opfølgning på HelloFlo’s virale hit fra sidste sommers The Gyno Camp. Historien er dog noget anderledes og måske endda bedre. Videoen bygger på de samme temaer og lykkes med at fastholde et langt større publikum end kernemålgruppen.
HelloFlo viser os, at med en original og kreativ idé og en historie, der bliver fortalt godt, kan selv et lille brand skabe stor opmærksomhed. Og dette hidtil ukendte firma, der tilbyder specielle hygiejnepakker leveret til døren, har formået at skabe noget delevenligt og sjovt.

  • Agency: Jamie McCelland & Pete Marquis
  • Score: 9,2

2. #LikeAGirl af Always

Always har gjort det til deres mission at ændre definitionen af udtrykket ”like a girl”. I en ny videokampagne, der blev lanceret for lidt over en uge siden, slår Always fast, at ”like a girl””er et udtryk for styrke og ikke en fornærmelse.
Kampagnen er baseret på en undersøgelse foretaget for Always, som slutter, at pigernes selvtillid falder signifikant, når de når puberteten. Videoen viser resultaterne fra undersøgelsen i praksis, hvor nogle post- og pre-pubertets drenge og piger bliver bedt om at illustrere, hvordan det ser ud, når man kører som en pige, kaster som en pige og kæmper som en pige, og udstiller dermed stereotyperne.
Always omfavner den ældgamle tro på, at voksne lærer fra børns upåvirkede visdom. De fleste vil føle et lille stik i hjertet og ønske at dele dette korte øjeblik af indsigt med andre.
Kampagnen er den gyldne opskrift på en hurtig succes med long-format video: shareability og følelsesmæssig engagement.

  • Agency: Leo Burnett
  • Score: 9,0

3. Dear Kitten af Friskies

Et samarbejde mellem Friskies og BuzzFeed har udmøntet sig i Dear Kitten – en kampagne, der promoverer Friskies’ kattefoder kombineret med let-spiselig humor. YouTube-stjernen fra Buzzfeed Ze Frank lægger stemme til historiens hovedperson – en rutineret kat, som modvilligt byder killingen velkommen til sit nye hjem. Katten deler ud af sin visdom og hjemmets regler.
Det er en velskrevet og humoristisk historie, med masser af søde katte-optagelser. Videoen minder om Ze Franks tidligere arbejde – specielt Sad Cat Diary.
Der er intet galt i at genbruge idéer, så længe de er gode, og genbruget er gjort ordentlig. Det er svært at sige, om videoens succes skyldes den søde killing eller den bærende idé, men kampagnen virker og er blevet set og delt mange gange.

  • Agency: BuzzFeed
  • Score: 8,5

  

4. Calls for Dad af Dove

Med denne rørende video, der hylder fars dag, cementerer Dove sin dominans i emotional adverts-kategorien. Denne 60 sekunders video, hvor man ser børn råbe efter deres fædre, genererede 11 mio. visninger på 20 dage.
Dove er gode til at distribuere deres videoer, og eksperter i at forbinde deres brand med positive familieværdier. Det er en fin fortsættelse af kæmpesuccesen Real Beauty Sketches, som også var lavet i samarbejde med Oglivy & Mather.
Doves kampagne er baseret på data fra fædre. I en undersøgelse følte 80 pct., at medierne ikke anerkender fædre, som en del af børns velvære og trivsel. Dove prøver at gøre noget ved denne statistik ved at vise, hvor omsorgsfulde mænd egentligt er. Videoen formår også at sende et universelt budskab: Fars dag eller ej, husk at ringe til din far.

  • Agency:  Ogilvy & Mather
  • Score 8,3

5. If We Won af Newcastle Brown Ale

Newcastle Brown Ale har lanceret endnu en kampagne, der provokerer og får folk til at smile. Den leder tankerne tilbage til If We Made It, der lavede sjov med Super Bowl reklamer.
If We Won fokuserer på den amerikanske Uafhængigheds-dag og benytter sig af prominente navne fra både US og UK, som taler om, hvor fedt det kunne have været, hvis Storbritannien havde vundet frihedskrigen – dog er det denne version med Stephen Merchant, der har fået mest opmærksomhed.
Videoen har et simpelt set-up, med fokus på humor tilsat nogle kontroversielle udtalelser leveret af skuespillerne. Som forventet har videoen mødt en del skepsis, men fik samtidig næsten to mio. visninger på fem dage og indtaget flere internet hitlister.
Om dét, der var ment som en joke, også vil blive opfattet sådan, er en chance, som Newcastle er villig til at tage.

  • Agency: Droga5
  • Score: 8,2

Kriterier for scoren

Be On baserer karakterne ud fra et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter. 


  • Øjeblikkelig tiltrækningskraft.

    Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid!
  • Publikums fastholdelse. Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.

  • Storytelling.

     Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag.

  • Share ability.

    Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.

  • Produktion.

    Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling?  

  • Samlet kampagne.

    Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club