Af Finn Graversen, journalist

Da EM, OL og festivaler blev flyttet og aflyst, forsvandt Mont Dors pipeline som dug for solen. Konkursen berører ca. 20 medarbejdere.

Indrømmet – jeg ved ikke om der allerede har været konkurser grundet Corona-krisen, der har holdt sig under radaren – men Mont Dor er i hvert fald den første synlige. Og så er det endda et mellemstort bureau.

Ejeren Dion Guldbjerg har fredag fortalt på Linkedin, at han har indgivet konkursbegæring på bureauet, der blev stiftet i 2006. Bureauet arbejder med aktivering for større brands – både danske og internationale – og det er et område inden for bureaubranchen, som er blevet meget hårdt ramt.

Dion Guldbjerg fortæller, at bureauet i løbet af få måneder er gået fra en pipeline på 10 mio. kr. til næsten nul, fordi kunder har skubbet projekter – nogle til oktober andre helt til 2021.

“Mange af vores projekter handlede om at aktivere brands i forhold til EM, OL og festivaler, og derfor forsvandt de i en hast og et omfang, som jeg aldrig har oplevet før,” siger Dion Guldbjerg.

Han fortæller desuden at bureauets bank gennem 13 år med få dages varsel opsagde sit engagement, og at der heller ikke var noget at hente fra regeringens støttepakker. Derfor kunne medarbejderne ikke få løn.

Han er skuffet over bankens adfærd, men slår samtidig fast, at beslutningen er hans, og at den er den eneste rigtige.

“Hvis banken havde handlet anderledes og mere positivt, så var jeg måske nok fortsat, men der er stor risiko for, at beslutningen om at lukke så skulle træffes efter sommerferien med det resultat, at alle havde tabt endnu flere penge. Jeg ar alvorligt bange for, at det trækker ud, og derfor var regeringens hjælpepakker heller ikke relevante, for så ville vi bare stå med det samme problem om nogle måneder,” siger Dion Guldbjerg.

Mont Dor har regnskabsår fra 1. maj til 30. april, så det sidst kendte regnskab gælder frem til for et år siden. Det viste et ret markant fald i bruttoavance til ca. 18 mio. kr. men også en ret markant fremgang på bundlinjen – nemlig fra et millionunderskud til næsten et 0.

Siden er organisationen både trimmet og opgraderet med større fokus på seniorkompetencer, så der nu var ca. 20 medarbejdere mod lidt over 30 ved regnskabsårets afslutning. Det har betydet, at bureauet indtil for et par måneder siden var på vej mod det bedste regnskab nogensinde.

Mont Dor er dog ikke et bureau, der har kørt med de store margener. Nøgletallene er kendetegnet ved en ret lav bruttoavance pr. medarbejder i forhold til branchens gennemsnit samt en høj lønandel, og sådan har det faktisk været i de sidste 4-5 år. Det har i Bureaubiz’ årlige koordinatsystem fra den årlige regnskabsrapport placeret bureauet i gruppen af udfordrede bureauer – også kaldet LoseLose.

Det siger sig selv, at det er et dårligt udgangspunkt for at køre i en længere periode med store underskud.

Dion Guldbjerg har i slutningen af april stiftet et nyt selskab under navnet Montdor Experiental Agency. Det er dog ikke et selskab, der skal søge at overtage aktiviteter fra det konkursramte bureau.

“Jeg brænder meget for det begreb, der hedder Experiental markedsføring, som bl.a. handler om at gøre forbrugere til fans frem for blot forbrugere. Det begreb vil jeg søge at drive – først i Danmark og siden i Skandinavien,” siger Dion Guldbjerg.

Nøgletal for Mont Dor (2018/19)

  • Bruttoavance 17,93 mio. kr. -24,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 512.457 kr. -7,1 pct.
  • Lønandel 82,5 (89,4)
  • Resultat før skat -0,072 mio. kr. +95,9 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club