Opdateret. USA Todays store ”Ad Meter”-panel fejrede 25 års jubilæum i forbindelse med søndagens Super Bowl. Godt 7.600 registrerede panel-deltagere gav deres uforbeholdne mening om football-finalens overdådige reklameshow – overdådigt, fordi det rummede i alt 55 reklamefilm, der tilsammen varede 40 min.
Ad Meter er den første måling af reklamerne – en umiddelbar indikation, men andre typer målinger kan give andre vindere.
Anheuser-Busch, bryggeriet bag bl.a. Budweiser, topper panelets liste et mulehår foran P&G. Og mulehåret er velvalgt, fordi filmen handler om en mand og hans (brygger)hest – en Clydesdale – som han må sige farvel til, fordi den skal være en del af Budweiser-holdet.
Bryggeriet har brugt Clydesdale-heste i markedsføring igennem 80 år, og de har også været en fast bestanddel i Super Bowl-reklamerne i en årrække. For tre år siden var de tæt på at blive pillet af showet, men en Facebook-afstemning bragte dem tilbage – og nu stryger de helt til tops i Ad Meter.
P&G – og Tide – fortæller den football-relaterede historie om en plet med religiøse overtoner – og om konen, der bekender sig til en anden trosretning end sin mand.
Chrysler har det seneste år anslået de nationale strenge, først med Eminem og Detroit-hyldesten, så Clint Eastwoods tale til nationen ved halvlegs-tid.
På årets Top5 ses to mærker fra koncernen, Ram og Jeep, der fortsætter i samme spor – og med massiv patos hylder nationens helte i form af hhv. landmænd og soldater, der vender hjem. Og at vi er tilbage til rødderne, understreges af, at “So God Made a Farmer” af radioværten Paul Harvey er en 35 år gammel tekst.
Lige så tilfreds Anheuser-Busch kan være over igen at toppe Ad Meter, så ærgerligt må det være at dominere håndfulden af bundskrabere – 3 ud af de 5 lavest bedømte Super Bowl-reklamer kommer fra bryggeriet.
Historie, traditioner og nostalgi kan være effektive følelser at spille på, men især Black Crown-reklamerne er nostalgisk på den kiksede måde: De virker som om, at de kunne være lanceret for adskillige år siden: Smarte mennesker har en smart fest – båret oppe af en smart øl. Det er ikke involverende og savner det forsonende glimt i øjet.
Ad Meters absolutte bundskraber er GoDaddy.com, der bruger næsten halvdelen af sin dyrt betalte reklametid på nærbilleder af et kys. Ja-ja, amerikanere er snerpede, og helt så appellerende er kysset nu ikke. Det var sikkert tænkt sjovt, men var det ikke.
Ad Meter Top 5
1. Anheuser-Busch
https://www.youtube.com/watch?v=o2prAccclXs
2. P&G Tide
https://www.youtube.com/watch?v=YoOfBVraMNw
3. Ram – The Farmer
https://www.youtube.com/watch?v=AMpZ0TGjbWE
4. Doritos – Fashionista Daddy
https://www.youtube.com/watch?v=NmIGTTy8pI0
5. Jeep – Whole Again
https://www.youtube.com/watch?v=FadwTBcvISo
Ad Meter – bundskaberne:
51. Calvin Klein
52. Anheuser-Busch – Black Crown Celebration
https://www.youtube.com/watch?v=rEqQ7NTPuh4
53. Anheuser-Busch – Beck’s Sapphire
https://www.youtube.com/watch?v=dMQCyQzRQGQ
54. Anheuser-Busch – Black Crown Coronation
https://www.youtube.com/watch?v=ganYRWpXXew
55. GoDaddy.com
https://www.youtube.com/watch?v=26IWojjjUTU