Der er blevet sagt og skrevet meget om sociale medier på årets DMA event, som var henlagt til San Francisco. Det kulminerede på afslutningsdagen med en stort anlagt ekspertpanel diskussion – bla. andet med grundlæggeren af Twitter, Jack Dorsey.
Og hvad havde eksperterne så at sige…ikke så meget nyt.
Firmaer skal blive bedre til at bruge sociale medier – til at lytte til deres forbrugere – men man skal nu heller ikke lytte mere end, at man altid skal have en klar vision for, hvor man vil hen. Desuden skal man huske at lave sit hjemmearbejde ordentligt.
Dette blev sagt med tydelig reference til GAP casen, hvor GAP ret hurtigt ændrede sin beslutning om et nyt logo (baseret på kritik i sociale meider), og gik tilbage til det gamle.
Samlet kan man sige, at sociale netværk altid har eksisteret, det har bare heddet noget andet. Så mennesket ændrer sig egentlig ikke så meget – men det gør teknologien.
DMA eventen har et enormt udbud af foredrag, men det faglige niveau er meget svingende – fra godt til decideret ringe.
Så der er desværre mange nitter, når man vælger foredrag. Men det er “part of the game”.
Min erfaring er, at man altid får noget med hjem fra DMA. Det unikke ved DMA er nemlig det store udbud, kombineret med tid til at reflektere og diskutere over, hvad der er nyt og interessant.
Læg dertil at Danish Direct gør et stort stykke arbejde i at lave sociale og faglige netværksaktiviteter for de danske deltagere, så får man en unik kombination.
Jeg kalder det for faglig ferie – en uge om året hvor man har ekstra god tid til at reflektere over faglige udfordringer inspireret af “Thought Leaders” og tid til at diskutere dette med andre danskere.
Så DMA er et “real life” fagligt og socialt netværk – det kan Facebook nu ikke lige erstatte.
Næste år er DMA i Boston fra d. 1 til 6 oktober – vi ses i Boston.