Af Pia Osbæck osbaeckpia@gmail.com

Opdateret: Det betyder dog ikke nødvendigvis, at samarbejdet er stoppet. Budgetterne er mindre og opgaven anderledes, så flere partier har foretaget ændringer i bureauholdet.

Ved Folketingsvalget tidligere på året samarbejdede Det Konservative Folkeparti med Partners. Men op til valget om retsforbeholdet den 3. december har partiet valgt selv at stå for deres kampagne.

Selvom kampagnen ifølge formanden Søren Pape ikke fik den tiltænkte effekt, har fravalget af Partners ikke noget med det at gøre.

Det Konservative Folkepartis partisekretær, Søren Vandsø, siger, at årsagen til, at partiet selv står for denne kampagne, bl.a. er, at budgettet er langt mindre ved dette valg end til et folketingsvalg:

”Vores kampagne op til afstemningen har betydeligt færre elementer end vores folketingsvalgkamp. Derfor har vi reelt kun haft behov for hjælp fra et eksternt mediebureau i denne omgang.”

Udskiftninger på bureausiden

Det mediebureau, som Søren Vandsø henviser til, er Vizeum, som partiet også brugte ved folketingsvalget.

Andre partier har ændret i bureaurelationen op til folkeafstemningen.

To tidligere Partners-folk – Thomas Torp og Nicolai Berthelsen, nu TorpBertelsen – samarbejder med SF, som tidligere brugte Kommunikationsbureauet København.

Alternativet brugte ved Folketingsvalget Saatchi & Saatchi og Liberal Alliance brugte Kenner & Co. Ingen af disse bureauer er inde over dette valg. Liberal Alliance har også fravalgt Blackwood Seven som mediabureau.

Nye bureauer på valglisten er desuden KLS og Rabotnik for Enhedslisten, Verdens Bedste Kollega for Socialdemokraterne og Ude af Fokus for Liberal Alliance.

Partierne holder på pengene

Partierne bruger generelt færre penge ved dette valg end ved seneste Folketingsvalg.

Det er dog kun Dansk Folkeparti og Alternativet, der konkret vil ud med størrelsen af deres valgbudget. Således forventer Dansk Folkeparti at bruge godt halvdelen af det budget, de havde til Folketingsvalget.

Flere partier har søgt og fået støtte fra Europanævnet til “lokale, regionale eller landsdækkende oplysningsaktiviteter i forbindelse med den forstående folkeafstemning om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning”.

Hos Alternativet er det præcis de penge, de har fået i støtte, som de har som budget og de har fravalgt almindelig markedsføring, inkl. plakater.

”Vi har fået 309.000 kr. fra Europanævnet, og det er, hvad vi bruger på vores kampagne, som primært er målrettet en masse oplysningstiltag. Vi mener ikke, at f.eks. valgplakater kan rumme den kompleksitet, der ligger i emnet. Derfor arrangerer vi bl.a. debatter og har oprettet en hjemmeside til formålet”, siger Alternativets pressechef, Magnus Harald Haslebo.

Ikke kun partier laver kampagner 

Det er ikke kun partierne, der har kampagner for eller imod retsforbeholdet. Red Barnet har med hjælp fra Konstellation og Republica lavet filmen: “Tag stilling før du stemmer”, der handler om seksuelle overgreb mod børn på nettet.

Også flere offentlige kampagner er på banen. Folketinget og Regeringen har gang i fire kampagner. 

Oversigt over partiernes bureauer og forventede marketingindsats i forbindelse med valget den 3. december

Indsamlet af Bureaubiz i uge 46.

Venstre

  • Bureau: HjaltelinStahl
  • Mediabureau: MEC
  • Budget: Vil ikke offentliggøre
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Hvilke medietyper vil i bruge: Bredt udvalg, med fokus på online, sociale medier og print, valgplakat

Socialdemokraterne

  • Bureau: Per Toftager, Bo Feierskov, Green Copenhagen samt digitalbureauet Verdens Bedste Kollega
  • Mediabureau: Mediacom og Mercantilia
  • Budget: Vil ikke offentliggøre
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja, væsentligt mindre
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Hvilke medietyper vil i bruge: Særligt fokus på outdoor og digitale medier, valgplakat

Det Konservative Folkeparti

  • Bureau: Inhouse
  • Mediabureau: Vizeum
  • Budget: Vil ikke offentliggøre
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja, væsentligt mindre
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Hvilke medietyper vil i bruge: Primært online, valgplakat

Dansk Folkeparti

  • Bureau: Apple Farm Grafik & Reklame
  • Mediabureau: Intet
  • Budget: 3,5 mio. kr.
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Medietyper: Outdoor, biograf, print, digitale, handsouts

Liberal Alliance

  • Bureau: Inhouse og Ude af Fokus
  • Mediabureau: indtil videre bruges ikke mediabureau
  • Budget: Vides ikke endnu
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: ?
  • Hvilke medietyper vil i bruge: Film, Sociale medier

De Radikale

  • Bureau: inhouse og White Cloud
  • Mediabureau: Mindshare
  • Budget: Vil ikke offentliggøre
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Medietyper: Primært online, flyers, muligvis også print (har haft en enkelt printannonce), fælles valgplakat med de øvrige ja-partier

Socialistisk Folkeparti

  • Bureau: inhouse og TorpBertelsen
  • Mediabureau: PHD
  • Budget: Vil ikke offentliggøre
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Medietyper: Film, lidt print, valgplakat

Kristendemokraterne

  • Laver ingen markedsføring i forbindelse med valget. Skriver læserbreve

Enhedslisten

  • Bureau: Inhouse, KLS, Rabotnik
  • Mediabureau: Mediabroker
  • Budget: Ikke specielt stort
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Medietyper: Prøver at få ressourcer til at dække alle. Især outdoor, print og sociale medier, valgplakat

Alternativet

  • Bureau: Inhouse
  • Mediabureau: Intet
  • Budget: 309.000 kr.
  • Budget mindre end ved sidste folketingsvalg: Ja
  • Søgt og modtaget støtte fra Europanævnet: Ja
  • Medietyper: Sociale medier, valg-hjemmeside, arrangerer debatter, ikke valgplakat

Offentlige kampagner

Folketingets EU-Oplysning

  • Bureau: PrimeTime Kommunikation og Stupid Studio
  • Mediabureau: Maxus
  • Budget: 500.000 kr.
  • Medietyper: print, video, bannere

Regeringen (oplysningskampagne)

  • Bureau: Radius Kommunikation, Chimney, 1508
  • Mediabureau: MEC
  • Budget: 900.000 kr., ekskl. produktion og medieindrykninger.
  • Medietyper: website, pjece, film, outdoor, digitale aktiviteter

Regeringen/Justitsministeriet (husk at stemme-kampagne)

  • Bureau: We Love People
  • Mediabureau: Orchestra
  • Medietyper: Især print, web-tv og Facebook

Justitsministeriet/Europa-Nævnet (til førstegangsvælgere)

  • Bureau: Move Copenhagen
  • Medietyper: Site og Facebook

Dertil kommer Red Barnet med filmen “Tag stilling før du stemmer”, som Republica/Konstellation har stået bag. Læs mere her.

Læs her en analyse om plakaternes budskaber

Og her et indlæg om Venstres plakat

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev