Flere folkeskoler, deriblandt Antvorskov Skole i Slagelse, er begyndt at reklamere for at tiltrække elever.
“Et godt sted at gro” hedder annoncen og filmen, som er lavet af reklamebureauet ID Team i Odense. Reklamerne har til formål at tiltrække elever, der i dag vælger en privatskole.
Soren Ranthe, der er skolens leder, siger til Jyllands-Posten, at han mener, det er i orden at bruge skolens budget til annoncer:
“En skole er en del af et marked, hvor privatskolerne også reklamerer. Det er også en måde at optimere driften, hvis jeg kan fylde klasserne bedre op. Vi har ikke bedt om ekstra penge fra kommunen til at reklamere og så bør man tænke på, at hver gang vi tiltrækker en elev fra en privatskole, sparer samfundet penge, fordi man ikke skal give tilskud til en plads på en privatskole”.
Antvorskov Skole har brugt 28.000 kroner på at reklamere for skolen.
På en anden skole, Blåbjerggårdskolen i Esbjerg er reklamebudgettet på ca. 100.000 kroner.
Det budget er blandt andet gået til en reklame i den lokale biograf og i lokalradioen. Også her er argumentet, at det er for at tiltrække elever, der ellers ville vælge privatskoler.
Blåbjerggårdsskolen har brugt det lokale designbureau i Esbjerg Kirk & Holm.
Laust Poulsen, skoleleder på Blåbjerggårdskolen mener, at langt flere skoler burde vise kunderne, hvad de kan, for den tid er forbi, hvor de bare kommer af sig selv (Jyllands-Posten, St. Bededag, p. 2)
Udlænding: Følelsen for Danmark beskrives bedst gennem SAS-reklame
I en artikel i Berlingske i går om, hvad der skal til for at få højtuddannede udlændinge til at blive i Danmark udtaler tyske Kristin Abel, der udvikler medicin mod blødesygdomme i Novo Nordisk, sig om, at deres netværk gennem primært børnenes daginstitutioner er afgørende for at de føler sig godt tilpas i Danmark.
Og så fremhæver hun en SAS-reklame for bedst at beskrive hendes følelse for Danmark:
“Vi kan da vores Goethe. Men jeg kan bedst beskrive min følelse for Danmark med den reklame, der kørte for noget tid siden, hvor kendte mennesker følte sig hjemme, når de så en SAS-flyvemaskine. Jeg har det på præcis samme måde. SAS er meget mere hjemme for mig en Oktoberfest” (Berlingske, p. 12).
Falsk markedsføring om tennisbolde
Tennisboldproducenten Penn, der er en del af Head USA, anklager konkurrenten Dunlop for falsk markedsføring fordi de har markedsført deres tennisbolde som ‘World’s No. 1 Ball’. Desuden påstår Dunlop, at de har 70 procent af markedet for tennisbolde.
Penn mener ikke, at Dunlop har den største del af markedet og dermed kan de heller ikke kalde sig nummer 1 (Jyllands-Posten, St. Bededag, Tempo, p. 2)