For 8. gang i træk: Carlsberg bliver EM-sponsor

Peter Engholm
25@mail.dk

Bryggeriet sætter sig stadig tungere på fodbolden. Sponsorater af både Premier League og den kinesiske superliga følges nu op af et UEFA-sponsorat, som en avis sætter prisskiltet ”450 mio. kr.” på.

Fodbold-slutrunder har det med at skæppe i kassen hos Carlsberg, og EM i Polen og Ukraine sidste sommer var ingen undtagelse: ”En væsentlig kommerciel begivenhed”, som bryggeriet betegner som en væsentligt drivkraft bag volumenvæksten på 8 pct. i 2012.

Men Carlsberg kommer hverken gratis eller sovende til slutrunde-væksten. Jyllands-Posten har tidligere værdisat det seneste EM-sponsorat til ca. 225 mio. kr. – og nu følger et nyt ét af slagsen: Sponsoratet af EM i Frankrig 2016 samt rettighederne i forbindelse med europæiske kvalifikationskampe i perioden 2014 -2017.

Nok engang er Jyllands-Posten klar med et beløb: 450 mio. kr. for UEFA-partnerskabet.

Carlsberg sætter ikke nogen tal på sponsoraterne, men derimod en del ord:

”Sponseringen af EM er en fantastisk platform til yderligere at styrke Carlsberg-brandets internationale profil og dets værdier. Sponsoratet giver os mulighed for at skabe enestående oplevelser for fans af både fodbold og Carlsberg. Og EURO 2012 var en succesfuld turnering for os, idet den øgede både Carlsbergs salg og mediaomtalen af Carlsberg-brandet. Det retfærdiggjorde vores investering og overbeviste os om, at vi skulle fortsætte med denne investering,” siger Tom Moradpour, der er Vice President for Carlsberg-brandet i en officiel udtalelse.

EM i Frankrig 2016 bliver den ottende europæiske slutrunde i træk, at Carlsberg sponserer. Dertil kommer, at bryggeriet i år har offentliggjort sponsorater af både Premier League og Chinese Super League. I forvejen er Carlsberg sponsor i en række danske og internationale klubber.

Carlsbergs marketingudgifter fremgår ikke af regnskabet som en selvstændig post, men indgår i ”centrale omkostninger,” der primært omfatter drift af hovedkontoret og omkostninger til central markedsføring, herunder sponsorater. Posten steg 85 mio. kr., fra 1,114 mia. kr. i 2011 til 1,199 mia. kr. i 2012.