Coop favner fem kæder – Irma, Fakta, Kvickly, SuperBrugsen samt Dagli’Brugsen & LokalBrugsen – men den overordnede historie og brandingen har hidtil ikke været konsekvent fortalt.
Det skal en ny bureau-partner være med til at ændre, og derfor er Coop i fuld gang med sin første egentlige pitch om sin corporate branding.
”Vi sætter gang i Coop-brandet og bygger aktivt værdier ind i det. Coop-historien har før været leveret fragmenteret, men nu investerer vi i fokuseret kommunikation,” siger Carina Neergaard, der er Koncern Marketing & Brandingchef i Coop.
Sidste efterår lancerede Coop en stor kampagne for sit medlems-program. Det var en slags forsmag på denne mere fokuserede kommunikation, idet kampagnen fortalte om både medlemskabet og dét, at Coop er kunde-ejet.
Ved den lejlighed blev Advice – uden forudgående konkurrence – valgt til opgaven.
Nu bredes fortællingen om muligt mere ud, idet afsættet ikke er begrænset til medlemsprogrammet – og der er for første gang afsat et egentligt budget til opgaven for Coops kommende corporate branding-bureau.
Det drejer sig – med Carina Neergaards ord – om at finde et bureau, der kan levere en 360 graders fortælling om Coop.
Hvem det bliver, afgøres inden for de nærmeste uger. Carina Neergaard oplyser, at dysten foregår mellem fem bureauer – eller konsortier, for Coop forventer, at bureau-partneren kan levere på alle kanaler, og som derfor er meget bredt funderet strategisk og kommunikationsmæssigt.
”De enkelte kæder har fortsat deres egne bureauer – og deres egen identitet. Men det har moderbrandet også, og det er denne særlige Coop-identitet, som vi gerne vil lade træde i karakter,” siger Carina Neergaard.