Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Ifølge analysevirksomhed skal forbrugerne ikke længere inddeles i typer, men efter hvilke indkøbsmissioner de er ude på.

Forbrugermissioner er det nye sort. Ud med de forskellige forbrugertyper. Nu skal forbrugerne ikke længere segmenteres efter de klassiske segmenttyper.

I stedet inddeles forbrugerne efter, hvilken ’mission’ de er ude på, når de handler dagligvarer.

Det skriver Berlingske. Til avisen siger salgs- og marketingdirektør i analysevirksomheden GfK, Peter Glavind:

”Forbrugermissioner er ’det nye sort’ i vores branche. Det giver ingen mening at beskrive kunder efter deres holdninger, følelser eller demografi alene. Det er statiske egenskaber, men man er ikke den samme kunde fra dag til dag. I stedet for at beskrive kunden, så beskriver vi indkøbsmissionen. Vi beskriver den opgave, man er på, de motiver, man har og den situation man er i”.

GfK inddeler danskernes indkøb af dagligvarer i fem missioner, der afhænger af formålet med indkøbsturen.

  1. One need. Er de ting vi lige står akut og mangler her og nu og måske går ned og køber i 7-Eleven. 23 procent af indkøbsturene og 10 procent af dagligvareomsætningen ligger i denne kategori.
  2. Supplering. Det, der mangler i køleskabet og som man supplerer op med på vej hjem fra arbejde. Det udgør 23 procent af indkøbsturene og 17 procent af omsætningen.
  3. Tilbudsrytter. De, der handler ind til aftensmad hver dag. Det udgør 20 procent af indkøbsturene og 30 procent af omsætningen.
  4. Maxikurven. Indkøb en gang om ugen. Kun 9 procent af indkøbsturene foregår på denne måde, men det udgør 26 procent af dagligvareomsætningen.

Kilde: GFK-Panelservices Scandinavia Danmark.

Berlingske, p. 8-9.

Kommentarer

  1. Interessant og vel ret oplagt, men er det så nyt?

    At demografi, holdninger mv. ikke er specielt brugbare er vel næppe nyt. Og de fleste, der har arbejdet med CRM og kundefokusering af virksomheder, har i ret mange år taget udgangspunkt i, hvordan der skabes værdi for kunderne afhængig af bl.a. deres situation og formål med indkøbet.

    Men uden tvivl et fremskridt indenfor dagligvare, hvor flere med fordel kunne øge kundeorienteringen.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club