Forbrugerne køber mere og mere ind via nettet – og efterlader samtidig i stigende grad varer i webbutikkens indkøbskurv.
For to år siden var webbureauet Dwarf ude med en Userneeds-undersøgelse, der fortalte om efterladte varer for 10 mia. kr. i de virtuelle indkøbskurve. Det turde være et wakeup-call for alle, der enten designer, markedsfører eller driver web-shops – men det stærkt voksende net-salg har tilsyneladende været en sovepude.
“Volumen er steget, men det er frafaldet også. Nu efterlader danskerne ubetalte varer i indkøbskurven for mellem 21 og 27 mia. kr. Så selv med det mest konservative beløb er der på to år tale om en fordobling,” siger Magnus Barsøe, forretningsudviklingschef i Dwarf.
En lille del af dette beløb kommer fra osere og prissammenlignere – forbrugere, der gennemfører mindre end 1 ud af 5 indledte køb. De kan måske være sværere at holde fast i – men der er andre og laverehængende frugter at hente i undersøgelsen, der giver konkrete tips og fif til både bureauer og butikker:
“Vi har spurgt forbrugerne, hvorfor de inden for det seneste år har afbrudt et køb. Der var flere svarmuligheder, og 43 pct. angav som grund, at varen ikke var på lager. Så simpelt er det. 33 pct. fortalte om en teknisk fejl, mens “blev bedt om for mange irrelevante oplysninger” udgjorde 29 pct.,” siger Magnus Barsøe.
Danskerne har generelt høj tillid til at handle online, men den tillid kan butikken underbygge – og skilte med:
“Butikken skal være overskuelig – det er åbenlyst – men det overskuelige omfatter i den grad også leveringstid, leveringsomkostninger, kontakt-info og reklamationspolitik,” siger Magnus Barsøe.
Godt gemte leveringsomkostninger er en årsag til, at forbrugere lægger varer i indkøbskurven og går til kassen for dér at få oplyst dem – for derefter at forlade butikken.
“Online-koncepter, der fungerer, er de gavmilde. Det kan godt være, at Post Danmark gradvist hæver sine priser, men webbutikken – der sparer den fysiske butik – kan med fordel sænke leveringskomkostningerne. Heppo.dk, en sko-butik ejet af CDON-group, er ny, men ligger allerede og bobler lige uden for toplisten over sites, forbrugerne vil anbefale andre – her er der gratis fragt og gratis returnering,” siger Magnus Barsøe.