Forbrugerombudsmanden: Coca-Cola laver vildledende markedsføring

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Selskabets aktiviteter omkring en mere miljørigtig flaske møder kritik for at være udokumenteret.

Selskaber skal tage et ansvar for verden – stort som småt – men ikke som et CSR-projekt, der kan minde om aflads-køb. Det skal være ægte og indarbejdes i markedsføringen, så det også er kommercielt.

Det er et af de markante budskaber i de sidste par år i Cannes-festivalen, og Coca-Cola er en af de virksomheder, der på festivalen har markeret sig som en af verdens store visionære markedsførere.

Nu er selskabet dog stødt på den danske forbrugerombudsmand, der på en anmeldelse fra foreningen Verdens skove – det tidligere Nephentes – gennem de sidste 2-3 år har været i dialog med Coca-Cola.

Resultatet er blevet en omfattende kritik for vildledende markedsføring, og da det er sommer, blev det til den bærende historie i dagens udgave af Berlingske Tidende.

Der er en række kritik-punkter, som fremføres i Forbrugerombudsmandens endelige afgørelse. Men de fleste knytter sig til en plast-flaske, hvor Coca-Cola i en kampagne tilbage i 2009 hævdede, at man støttede miljøet ved at købe den. Selskabet brugte betegnelsen Plantbottle og hævede at den var produceret af plantebaserede materiale samt var 100 pct. genanvendelig.

Det var dog en sandhed med modifikationer, idet kun 15 pct. var plantebaseret og at der var 35 pct. oliebaserede materialer i flasken. Desuden anfører Forbrugerombudsmanden, at genanvendelighed snarere er en standard på markedet og derfor ikke et relevant markedsføringsbudskab.

Desuden har Coca-Cola også hævdet at man med købet af flasken reducerer CO2 udledningen – men et sådant budskab skal kunne dokumenteres, og det er ikke lykkedes for Forbrugerombudsmanden at få en sådan fra Coca-Cola.

Coca-Cola har som følge af ferie kun svaret kortfattet til Berlingske, men konstaterer, at man allerede har foretaget justeringer, og at man nu vil studere brevet fra Forbrugerombudsmanden med henblik på om der skal ske yderligere forandringer.

Sagen ligger ifølge Berlingske i forlængelse af løbende diskussioner om grænserne for grøn markedsføring.