Når man ser et ’Tænk- bedst i test’-logo i diverse reklamer, er det nok de færreste forbrugere, der ved, at en virksomhed har betalt 25.000 kroner, for at måtte prale med det logo.
Salg af logoer er et produkt, som Forbrugerrådet, har taget til sig med inspiration fra udlandet:
”Efter inspiration fra England og Sverige indførte vi i 2009 et standardiseret logo. Det har vi en del arbejde med, og der er jo ingen grund til, at vi skal betale for, at virksomhederne reklamerer med vores logo”, siger chefkonsulent hos Tænk, Claus Brøgger til Jyllands-Posten.
I årets første fem måneder er der 11 virksomheder, der har købt retten til at bruge logoet, mens der sidste år blev solgt 23 licenser.
Salget bruges samtidig af Tænk som en markedsføringskanal, da virksomhederne ifølge Claus Brøgger når meget længere ud end Tænk selv gør med deres 70.000 medlemmer.
Marcus Schmidt, der er lektor og forsker i forbrugeradfærd ved CBS, mener dog, at der kan være en risiko for at Forbrugerrådet på den måde sætter deres troværdighed over spil.
Til dette svarer Claus Brøgger:
”Vi har haft den diskussion internt, men jeg ser ikke noget problem, da der er vandtætte skotter mellem salgs- og testafdelingen og vi på den måde sikrer, at testene er uafhængige. Virksomhederne kan ikke købe sig ind i testene og vi tjener faktisk ikke det store på licenser” (Jyllands-Posten, p. 10).