Virksomhederne markedsfører – og differentierer – sig i dag mere på oplevelsen med et produkt eller fortællingen om et produkt end på selve produktets fysiske fordele.
Men det er Facebook ved at lave om på. Forbrugerne tipper hinanden om nye produkter og her nøjes man med at forholde sig til den rene vare.
“Vi skal tilbage til produktet efter en årrække, hvor fokus har været på de ydre, immaterielle dimensioner og ikke så meget på produktet”, siger Astrid Simonsen Joos, direktør i webbureauet Creuna.
Det kan være både godt og skidt, når en virksomheds produkter, tippes fra en forbruger til en anden, mener Dansk Erhverv. På den ene side så er det forbrugerne, der får magten, når produktet videretippes fra den ene profil til den anden med forbrugerkommentarer i stedet for at blive pakket ind i ‘bløde violiner fra en tv-reklame’.
På den anden side, er anbefalinger mere ægte, når de kommer fra mennesker uden for virksomheden.
Dansk Erhverv står bag en undersøgelse, der viser at hver fjerde dansker det seneste kvartal har gjort andre opmærksomme på en virksomhed eller et produkt.
Markedsdirektør Søren Friis Larsen mener, at flere virksomheder i 2012 vil søge rådgivning om brugen af de sociale medier. Ikke blot for at forstå den nye teknologi, men også for at forstå, hvilken strategi det kræver, at forbrugerne overtager en stor del af kontrollen med produkterne (Jyllands-Posten Erhverv, p. 2).
Duftmarkedsføring vinder frem
Forbrugerrådet vil have forbudt duftmarkedsføring i butikkerne. Årsagen er, at parfume kan give både kunder og ansatte allergi.
Men virksomhederne ser duft- og musikmarkedsføring som vejen frem. Om tre til fem år forventer 75 procent ifølge rapporten ‘Vækst via oplevelser 2011’ at bruge dufte og musik til at markedsføre sig, mens tallet i 2011 var 47 procent og i 2010 var det 34 procent, der forsøgte sig med duft og musik i markedsføringen.
Abercrombie & Fitch er en af de butikskæder, der bruger duft ikke bare som markedsføring, men nærmest som varemærke.
De har nu en sag kørende hos Arbejdstilsynet, der sidste år forsøgte at få kæden til at beskytte de ansatte mod de store mængder parfume, der bruges i butikken, og som indeholder det allergifremkaldende stof citronellol (Politiken, p. 12).
Branchefolk i medierne
I Politikens serie om ‘Ugens karriereperson’ blev kreativ direktør og partner ireklamebureauet Advance, Christian Faber, portrætteret søndag.
Han fortæller i artiklen, hvordan han som ung rendte rundt på de store bureauer for at få et job, men blev afvist alle steder. Indtil en receptionist på en af de store bureauer, fortalte ham, at der var et lille bureau ovenpå, hvor de var meget flinke.
Siden da har Christian Faber arbejdet på Advance og igennem mange år med Lego som kunde. For Lego har han blandt andet fundet på et kugleled, som kunne give figurerne mulighed for at bevæge sig, ligesom han opfandt Bionicle (Politiken Søndag, Viden, bagsiden).