Forbruget blomstrer – bare ikke i butikkerne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at forbrugerne ikke er bange for at bruge penge – det sker bare andre steder end i butikkerne. Om at aktivisme er bedre end reklame. Samt om frifindelse og kritik af ’drukrejser’.

Forbrugslysten er ikke faldet, som vi ellers får at vide i medierne hele tiden. Forbrugerne bruger lige så meget som i jubelåret 2007. Problemet – i hvert fald for detailhandlen – er bare, at forbrugerne har skiftet detailforretningerne ud med internethandel, grænsehandel, genbrugsvarer samt forbrug, når de er ude at rejse.

Den overraskende konklusion kommer analyse- og trendvirksomheden Pej Gruppen frem til efter at have undersøgt forbrugsudviklingen de seneste år.

“Danskerne har et hemmeligt forbrug, som de færreste er opmærksomme på. Derfor er salget af forbrugsvarer slet ikke så fodslæbende, som vi har fortalt hinanden. I virkeligheden er forbruget på niveau med 2007, da vi blev kåret som Europas bedste forbrugere. Det er faktisk lidt af en kollektiv løgnehistorie, som har været med til at skabe en negativ spiral, ” siger direktør Louise Byg Konsgholm i Pej Gruppen

Pej-gruppen har fundet frem til danskernes reelle, aktuelle forbrug ved at sammenligne udviklingen i detailhandlen med både en stigende dankortomsætning, private forbrugstal fra Danmarks Statistik, der dækker over forbrugsposter i husholdningen samt turistudgifter og nethandel, hvor der indberettes moms (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, forsiden samt p. 6-7).

Aktivisme virker bedre end reklame

Det går godt for dansk børnetøj. Faktisk er omsætningen af dansk børnetøj mere end fordoblet de seneste 10 år ifølge Dansk Mode og Tekstil.

En af de virksomheder, der har haft gang i salget, er Katvig, der startede i 2003. Tøjvirksomheden er ligesom mange af de andre danske tøjvirksomheder gode til historiefortælling og branding af bæredygtighed.

Men Katvig, der sælger økologisk børnetøj, bruger ikke annoncekroner til at fortælle om historien bag Katvig. I stedet bruger de ‘aktivisme’, som stifteren af Katvig, Vigga Svensson, siger:

“Vi vækker i stedet aktivismen i vores kunder, de samvittighedsfulde forældre. Det er meget stærkere end reklame”.

Nogle af de ‘aktivist-tiltag’ Katvig har taget, er en tøjbyttebørs, hvor Katvigs kunder kan komme og bytte brugt Katvig-tøj med hinanden, derudover arrangerer virksomheden ‘Katvigs bæredygtighedsskole’, hvor Vigga Svensson rejser rundt og fortæller Katvigs historie og fordelen ved bæredygtighed (Berlingske Business, p. 19).

‘Pubcrawling’ må ikke bruges i annoncer

I tirsdags frifandt Vestre Landsret rejsebureauet Travel Booking, der arrangerer ungdomsrejser, for at have brudt markedsføringsloven i annoncer for deres rejser.

Til gengæld kritiserede Landsretten rejsebureauet for brugen af ordet ‘pubcrawling’ i annoncematerialet Jyllands-Posten, p. 4).