Sverige har sit helt eget forhold til alkohol. På den ene side er landet ophav til et af verdens største spiritusbrands, Absolut Vodka, der er båret frem af en ikonisk markedsføring, på den anden side har myndighederne en stadig mere rigid tilgang til alkoholreklamer.
I begyndelsen af i år fik Konsumentverket nye retningslinjer for markedsføring af alkoholiske drikke, og det får nu konkrete konsekvenser.
Markedsføringen skal være ekstra modereret, og derfor har Konsumentverket slået ned på i alt 25 annoncer fra til sammen 14 virksomheder, der har brugt vendinger som ”Superfrisk”, ”Bedste køb”, ”Meget vin for pengene” og ”Et fund”.
Alkoholreklamerne må ikke opfordre til brug af alkohol, og de skal sagligt præsentere relevant fakta og produktegenskaber.
Samtidig skal emballagen have en direkte forbindelse til indhold eller navn. Det betyder, at en flaske vin står til at bryde loven, hvis der er tre blomster på etiketten, påpeger Mattias Grundström fra AGM – AlkoholGranskningsMannen, alkoholleverandørernes eget organ – over for Dagens Media.
I Danmark har Peter Wibroes animerede reklame for Tuborg Julebryg været fremme – og værdsat – i over 30 år. Den ville ikke gå i Sverige. Her må drikke ikke særligt fremhæves ved – eller skabe positive associationer til – højtider eller årstider. Dette udelukker reelt markedsføring af juleøl, mener AlkoholGranskningMannen.
Det skal dog ikke afholde os fra at byde på et lille gensyn med den ikoniske reklamefilm:
https://www.youtube.com/watch?v=BqM8ajMCnIs
De 14 virksomheder har nu en frist til at give Konsumentverket et svar på offensiven. Ikke meget taler for en forsoning, for de nye regler har ifølge Dagens Media gravet grøften dybere mellem myndigheder og alkoholleverandørerne.