Det er velkendt, at man inden for de store reklamekonglomerater kan have konkurrerende firmaer på kundelisten, når de bare er placeret på forskellige bureau-brands.
Men nu har Ford trukket en grænse over for WPP Group, der indebærer, at reklamekoncernens Grey-netværk ikke kan deltage i den igangværende konkurrence om Chryslers 4. kvartal kampagner.
Ford brugte i 2008 omkring 10 milliarder kroner på markedsføring på det nordamerikanske marked, og WPP har sat et Team Detroit sammen til at servicere bilfirmaet. andre steder i verden er Team Detroit kendt som Blue Team. Desuden er WPP i juni blevet føjet til en liste over Fords foretrukne globale leverandører.
Hverken WPP-topchef, Sir Martin Sorrell, Grey-ledere eller en talsperson for Chrysler har ønsket at kommentere over for AdAge. En talsperson for Ford siger, at man betragter det som et internt anliggende..
Chrysler har sat gang i en konkurrence om ideer til sin markedsføring for 4. kvartal, og der skal være præsentation d. 22. september.
Chrysler er hårdt ramt af den store krise i den amerikanske bilindustri, mens Ford har klaret sig gennem uden offentlig støtte.