Af Peter Engholm 25@mail.dk

Færøernes attraktioner overgås næsten af danskernes fordomme om øerne. Centralt for en ny kampagne er et microsite, der – atypisk for 2009 – er brandende og ikke sælgende.

Kommunikationsbureauet Sansir – med kontor i både Tors- og København – har i samarbejde med bl.a. Atlantic Airways sendt en meget utraditionel kampagne på gaden, hvor danskerne bliver ført igennem et fårunderligt – ja, det er bureauets ord – univers fyldt med særpræget mad, lammeskydækkede fjelde og det vildeste vejr.

Omdrejningspunktet for kampagnen er www.ferieoerne.dk, hvor man kan få sine fordomme om Færøerne bekræftet med et glimt i øjet og postulater med verdens største, bedste, vildeste. Eller “verdens mest forunderlige øer”, ifølge National Geographic Traveler mere nøgternt konstaterer.

Kampagnen er brud på den hidtidige mediaplan, hvad angår turistfremstød fra Færøerne. Ikke kun fordi den er vokset i platforme og budget.

“Tidligere bestod en kommunikationsindsats af ad hoc annoncer og materiale til agenter, altså en envejs-kommunikation. Opdraget fra Atlantic Airways var at stifte database, som de kunne bruge fremover og derigennem skabe relationer,” siger Rune Galschiøt, kreativ direktør i Sansir.

Han tilføjer, at Færøerne er et specialiseret rejsemål, og det ses i målgruppen: Danskere 35-55 år, som allerede har været på en god bid af Top 15 rejsedestinationerne.

Og dem skaber I relationer til via et microsite med overdrivelser og fåret humor?

“Den første dag var der 7.500 unikke brugere, som i snit brugte 7 min. og 21 sek. på sitet. Så skal man altså se en printannoncen eller et tv-spot mange gange, før man får samme oplevelse,” siger Rune Galschiøt.

Micrositet tager udgangspunkt i, at Færøerne mangler et regulær destinations-brand a la Eiffel-tårnet, Grand Canyon og den Kinesiske Mur.

“Sensationer kan sælges på fakta. Her gør vi opmærksom på Færøerne med et umiddelbart komplet irrationelt site, der teaser, overdriver og fordrejer, snarere end sælger. Den danske nysgerrighed over for Færøerne er ikke født stor, så den skal vi skabe først – og dernæst skabe relationer. Derfor humoren, fordi den er den vigtigste drivkraft til at få folk til at dele med andre, og derfor den væsentlige del af sitet: Meld dig til nyhedsdatabasen. På den måde skal kampagnen også køre på sociale medier og DM,” siger Rune Galschiøt.

Kommentarer

  1. “Den første dag havde websitet besøg af 7.500 færinger, som i snit brugte 7 minutter og 21 sekunder på at ærgre sig over tåbelighederne, tidspildet og endnu et eklatant eksempel på misbrug af et medie og en række præmisser, man ikke helt har forstået.”
    Det skal nok generere database – men skal vi ikke vente en stund med at tale om relationer (for ikke at tale om oplevelsesværdi ift. printannoncer og tv-spots)?

  2. En ganske intelligent måde at spille på fordomme på, for at afmystificere dem. Med et noget nær fantastiske “album” at backe det op med. Lysten er højnet, og jeg glæder mig til fortsættelsen. Vi tager ikke afsted i morgen, men de tre “F’er” trækker. Og så kommer der vel flere elementer på banen, når jeg nu ser anderledes på øerne. Og er mere åben og modtagelig end før? Det må nødvendigvis være en flertrindraket, og dette er en udmærket måde at komme op i luften på.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club