Af Peter Engholm, journalist

Tobias Smidth-Fibiger er løbende blevet tildelt mere ansvar og er nu chef for McCann i hele Norden. Han har fået stabiliseret tallene og skabt en ny bureau-formel i de fire lande.

Det vil nok være for voldsomt ligefrem at kalde det en trend, at danske bureauchefer bliver forfremmet til nordiske topposter. Men efter, at Mikael Jørgensen i forrige uge blev ny øverste chef for North Alliance, følger Tobias Smidth-Fibiger som ny CEO for McCann i Norden.

Udnævnelsen af Tobias Smidth-Fibiger kommer næppe som nogen stor overraskelse, for han har løbende fået mere ledelsesansvar. I 2016 blev han direktør for McCann København og for McCann Health Nordic. Sidste sommer fulgte så ansvaret for Stockholm-kontoret, og nu er Oslo og Helsinki så kommet til.

De fire landekontorer og Health-divisionen har tilsammen i omegnen af 90 medarbejdere.

”Netværks-tankegangen var tidligere, at bureauerne skulle kunne præcis det samme – i form af et fullservice-agency i hvert land. Vi har forladt denne replika-formel og arbejder i dag arbejder på tværs, uden siloer, og gør en dyd ud af forskellene. Det er vigtigt, at vi hver især kan trække på de øvrige kontorers kompetencer,” siger Tobias Smidth-Fibiger og tilføjer:

”Det giver god mening for kunderne, fordi stadig flere af dem har en nordisk marketingafdeling. Det gælder bl.a. Nordea, der tillige har lokale afdelinger. Det skal vi afspejle, så Stockholm er overordnet lead, samtidig med at de lokale kontorer opererer med stor selvstændighed. Et andet eksempel er L’Oreal, der kører ud fra en hub i København og i tæt samarbejde med de andre nordiske kontorer, der eksekverer ud fra lokal indsigt og planning.”

Hvad er forskellene på bureauerne?

”Helsinki står stærkt digitalt, bl.a. inden for performance marketing, Oslo har særligt stærke retail- og designkompetencer, mens Stockholm historisk har haft et højt kreativ niveau – det samme har København, der desuden har medico-specialisterne i Health,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

Du fremhæver naturligt nok styrkerne, men hvis ikke de er ens, så må der også være svagheder …

”Norden er naturligvis ikke stærkere end det enkelte led i kæden. Derfor er det nødvendigt at arbejde krydstænkende og generelt have et højt niveau. Vi skal stå stærkt både lokalt og nordisk, for der er ikke mange bureauer tilbage, der kan operere reelt nordisk,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

McCann i Danmark havde i tre år, fra 2013-2015, et underskud på over 10 mio. kr. hvert år, og bruttoavancen faldt i perioden med ca. 20 mio. kr. McCann-netværket frasolgte i slutningen af 2015 Norden til et serbisk-ejet affiliate.

”Vi er fortsat en del af netværket – nu som betalende medlem – og vi har adgang til kunder og kan rode og regere,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

Han tiltrådte som CEO i Danmark i efteråret 2016, ca. ni måneder efter bureauet fik nye ejere. Det faste punkt på dagsordenen har i lang tid været konsolidering, og McCann i Norden ligger nu ret fornuftigt til – langt fra yderpunkter som blødning og privatfly.

”I forhold til 2020 kan vi sige, at vi ligesom alle andre bureauer ikke har været immune over for pandemien, og det har da klart være udfordrende. Men vi har haft positiv kundetilgang, og vi har haft det lange lys på i forhold til investering, så alt i alt håber vi at komme styrket ud af krisen,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

Samlet om hans håndfuld år hos McCann lyder vurderingen:

”Det har været et sejt træk. Og længere, end jeg havde troede, og i 4-5 år har vi haft fokus på strukturer og systemer. I dag har vi orden i penalhuset og et godt setup. Denne styrke er forudsætningen for, at vi kan markere os i en større sammenhæng.”

Hvordan vil McCann markere sig?

”Jeg er en kedelig excel-mand, for mit svar er: Fortsat at skabe gode resultater for kunderne. Og jeg vil hellere undgå at tabe kunder end f.eks. at vinde awards. Men jeg mener samtidig, at vi godt kan brede fokus ud uden at miste koncentrationen, og vi har ikke præget awardscenen i et stykke tid. Her vil vi gerne markere os mere, uden jeg vil sætte mål eller tidshorisont op,” siger Tobias Smidth-Fibiger.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club