På DMA-konferencen i San Diego har knap 50 danske deltagere adgang til over 150 foredrag om direct marketing i alle afskygninger i løbet af seks dage.
Et af de første indlæg, som flere af de danske deltagere fandt interessant, var fra Forrester Research, som opfordrede virksomheder til at finde – og vinde – det ’mobile øjeblik’ hos forbrugeren.
”Man tror, at mobiltelefoner handler om, at forbrugeren har adgang til internettet og til at bruge apps, men det er meget mere end det,” fortalte Josh Bernoff, senior vice president hos Forrester Research, til forsamlingen og fortsatte:
“Forbrugeren tænker anderledes med mobiltelefonen i hånden, som de tager frem et par hundrede gange om dagen.”
’Det mobile øjeblik’ er det øjeblik, hvor en person tager sin mobiltelefon frem, for i en bestemt situation, at få dækket et behov med det samme.
Ifølge Forrester Research handler det for virksomhederne om at finde ud af, hvordan de kan blive værdifulde overfor brugeren i sådanne situationer.
”Forventningen hos forbrugeren er, at han kan få det han vil have i præcis den situation han er i og når han har behov for det. Det betyder, at kampen om kundernes opmærksomhed vil blive kæmpet i mobile øjeblikke”, sagde Josh Bernoff og tilføjede:
“Der er mobile øjeblikke allevegne, f.eks. når en person er i en forretning, når hun dyrker sport, når hun er forælder, når hun er ude at rejse”.
Et eksempel på et mobilt øjeblik er når man har lyst til kaffe og tager sin mobil frem for at finde ud af, hvor den nærmeste kaffebar er. Det øjeblik har Starbucks sat sig på ved at lave et kort, der viser hvor den nærmeste Starbucks er.
Et andet eksempel – som vi danskere kan relatere os til med MobilePay – er at sætte sig på behovet for at kunne betale hurtigt og nemt på farten. Her fik Danske Bank effektivt sat sig i front.
Alle virksomheder kan finde deres mobile øjeblikke. Også et firma, der sælger inkontinens-produkter. Her kan man sætte sig – om man så må sige – på det øjeblik, hvor man tager sin mobil frem for at se, hvor det nærmeste toilet er.
Læs mere fra Forrester Research her