Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Andre udbydere med tættere kontakt til kunderne presser forsikringsselskaberne til at søge at skabe en tættere kontakt til kunderne.

I sidste måned viste en analyse, at stadig flere kunder var utilfredse med deres forsikringsselskab.

Dengang, sagde adm.dir. i Epsi, Helene Söderberg, som stod bag analysen, at det ofte er kunder, der har skader, der er mest tilfredse.

Årsagen er, at det giver større tilfredshed at have en kontakt til sit forsikringsselskab og det har man ikke, hvis man ikke har haft en skade.

I dag skriver Jyllands-Posten så, at forsikringsselskaberne bliver presset af konkurrenter som Ikea og supermarkedskæden ICA, som tilbyder forsikringer og som er i tættere kontakt med kunderne.

F.eks. begyndte Ikea ifølge avisen for nogle uger siden at tilbyde graviditets- og småbørnsforsikringer i de svenske Ikea-varehue til medlemmerne af kundeklubben.

Den konkurrence gør, at forsikringsselskaberne forsøger at blive mere ’nærværende, loyalitetsskabende og hippe med apps, sms-servicer og Facebook-sider’, som avisen skriver.

Men forsikringsselskaberne har en udfordring i at komme i kontakt med kunderne, der ikke har skader, siger Pia Holm Steffensen, privatdirektør hos Alm. Brand til avisen:

”Vi er med der, hvor de digitale løsninger giver værdi for kunderne. Men vi har en udfordring i løbende at tilføre værdi til de kunder, som ikke får en skade. Det arbejder vi benhårdt på, men vi er begrænset af lovgivningen om digital markedsføring. Samtidig er det ikke os, der skal presse kunderne over i digitale løsninger.”

Også hos Codan arbejder man med kontakten til kunderne.

”Vi er nået et stykke ad den vej. Burde vi været nået længere? Måske, men kunderne skal også være parate og interesserede. Vi arbejder meget med forbrugerinddragelse. Derfor indførte vi som de første sms-service ved stormvarsler, og man vil se os gå videre ad den vej,” siger Niels Mortensen, direktør for Codans operationelle forretning i Norden.

Forbrugerrådet mener ikke ubetinget, at det er en fordel at forsikringsselskaberne vil tættere på kunderne. Seniorjurist Mads Mølgaard Bräuner siger til avisen:

”De har dybest set et formål og det er at sælge og at holde på kunderne. En sms om risiko for storm er fin, men det er noget mindre fint, hvis den er suppleret med et tilbud om ekstra vanddækning for 400 kr. Som kunde skal man give tilladelse til uopfordret kontakt. Og det synes jeg, man skal være meget bevidst om.”

Jyllands-Posten Lørdag, Erhverv Weekend, p. 11.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club