Af Victoria Dahl Understrup, Redaktionsassistent på Bureaubiz

Advice har i tæt samarbejde med Forsvaret forsøgt at svare på spørgsmålet: Hvordan får vi akademikere til at trække i uniform og videreuddanne sig til officerer i Forsvaret? I en ny kampagne portrætterer de officerers særlige evne til at tage ansvar og træffe beslutninger.

For fire år siden lancerede Forsvaret den nye officeruddannelse, og på samme tidspunkt begyndte de at markedsføre uddannelsen, så den blev kendt og vakte interesse blandt unge akademikere.

Fokus er ikke, at man får en god lederuddannelse. Fokus er i stedet officerens særlige evner til at tage ansvar og træffe beslutninger.

”Siden vi startede med at markedsføre den nye officersuddannelse for fire år siden, er kendskabet steget markant ­– og det er interessen heldigvis også,” fortæller major Anders Christian Bech, chef for marketingsektionen ved Forsvarsministeriets Personalestyrelse.

Den overordnede strategi er den samme, men i år er fokus tættere på jobbet som officer – især på officerens særlige evner til at tage ansvar og træffe beslutninger  – ”nogle gange under pres eller på et ufuldstændigt grundlag,” som major Anders Christian Bech udtrykker det.

“Det kræver lang tids forberedelse at træffe vigtige beslutninger” er navnet på Forsvarets nye kampagne. Og det er netop beslutningerne, der er omdrejningspunktet i deres nye kampagnefilm.

Beslutninger kan være store, små, lette eller svære. Og de skal ikke kun træffes på arbejdet – men også i dagligdagen med kæresten, konen, i fitness, eller når ens fireårige datter skal klædes på.

I Forsvarets nye kampagne viser de alle beslutningerne. For det kræver forberedelse at skulle træffe de helt vigtige, som man har som evne at gøre som officer.

I årets kampagne formår Advice at vise den uddannelse og træning, der gør officerer til noget helt særligt.

Det kræver lang tids forberedelse
Rune Dalgaard, strategisk direktør i Advice, fortæller til Bureaubiz, at de har valgt kampagnesætningen for at nuancere billedet af Forsvaret.

Han uddyber: ”Forsvaret er et kendt brand, som skaber billeder i hovedet på os alle. Vores strategiske mål er altid at nuancere billedet og vise sider af Forsvaret, som målgruppen ikke kender i forvejen. For eksempel, at det kræver stor menneskelighed og modenhed at være leder i pressede situationer.”

I årets kampagne formår Advice at vise den uddannelse og træning, der gør officerer til noget helt særligt.

Signe Zacher Carlsen, kreativ chef hos Advice, fortæller, at de har været særligt interesseret i den menneskelige historie som deres omdrejningspunkt – selvom størstedelen af kampagnen er skudt i en ret militær setting.

Hun uddyber: ”Vi følger en søofficer på en fregat og ser hærsoldater, der bliver fløjet væk i en helikopter. Men derfor er det stadig helt afgørende, at den menneskelige historie er i centrum. Ulaa Salim er som instruktør eminent til at skabe følelsesmæssig involvering, og vi er meget stolte over, at vi både har skabt en flot fortælling og en medrivende historie”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club