Fra bureau- til marketingchef med verdensmålene som kompas

Peter Engholm,
journalist

Linda Frøkjær er tilbage på kundesiden hos Gyldendal Uddannelse efter senest at have været bureauchef. Fokusområder som data og branding lægges på et leje af FN’s verdensmål.

Landets største udgiver af læremidler, Gyldendal Uddannelse, har netop fået ny marketingchef i form af Linda Frøkjær. Hun møder med en flerstrenget tilgang til jobbet: Det konkret faglige – hvor data og branding er de første ord, der nævnes – og et højere formål, hvor verdensmålene bliver bragt på banen.

Linda Frøkjær har i størstedelen af dette årti været på bureau, senest som chef hos Belong Agency, så skiftet fra bureau- til kundeside ligger lige for at spørge om.

“Jeg vender tilbage til kundesiden for i Gyldendal Uddannelse at blive en del af en organisation, der arbejder med dels det lange, seje træk, dels med sine egne mål. Jeg får mulighed for at arbejde i dybden med en række emner. Samtidig er det marketingfagligt interessant, fordi målgrupperne er mange og fragmenterede: forfattere, lærere, elever, studerende og ledere,” siger Linda Frøkjær, der tidligere har været hos Danske Spil og Carlsberg som hhv. market manager og marketing manager.

Bureaubiz møder hende i Gyldendals hovedsæde i Klareboderne, København – på 5.-salen, hvor Gyldendal Uddannelses marketingteam holder til. Og den nye marketingchef lægger mindre vægt på skiftet fra bureau til kunde, og mere vægt på en ekstra dimension ved jobbet:

“Jeg bliver en del af et hus, der er med til at udvikle mennesker. Det er et voldsomt interessant felt, som jeg ser som en del af FN’s 17 verdensmål. Den herskende debat fokuserer på et lille udsnit af de 17 mål – flere elbiler og færre flyrejser og bøffer af oksekød – men jeg vil gerne slå et slag for uddannelse, som efter min mening er den vigtigste vej til at berige et samfund. Et samfund i fredelig sameksistens, hvor ingen forputter sig eller fordummer sig,” siger Linda Frøkjær.


De 17 verdensmål. 

Verdensmålene er værdige, men også store ord. Hvordan er din tilgang blevet modtaget?

“Gyldendal Uddannelses formål flugter godt med verdensmålene, så ingen anser det for at være langt ude. Hanne Salomonsen (dir. for Gyldendal Uddannelse, red.) taler netop om, at viden får den enkelte til at vokse og skaber både vækst og velfærd,” siger Linda Frøkjær.

Posten som marketingchef for Gyldendal Uddannelse blev ledig, fordi forgængeren, Lisbet Stolberg, blev hentet til en nyoprettet stilling som chef for marketing og PR i Gyldendal Forlag.

“Jeg vil fortsætte det store arbejde, Lisbet Stolberg har lagt i, at marketing udvikler sig sammen med husets stærke grupper og redaktioner. Og jeg vil fortsætte med at professionalisere marketing. Jeg kommer med ledelseserfaring og – via min baggrund på digitale bureauer – med stærke digitale ambitioner,” siger Linda Frøkjær.

Nye rapporter GIF
Nye rapporter GIF

Hvilke strategiske overvejelser har du gjort dig?

“At vores dag-til-dag-aktiviteter refererer til strategiske mål, og at vi styrer efter KPI’er. Gyldendal Uddannelse udkommer med flere hundrede titler om året, og hver titel er en lancering. Hvis vi ikke har et højere perspektiv, så kan indsatsen hurtigt udelukkende bestå af en række små pip. Vi skal derfor have den samlede fortælling for øje og være bevidste om, hvad den enkelte titel bidrager med – og hvordan. Det er den brandingmæssige side af sagen,” siger Linda Frøkjær.

Hun nævner data som et andet stort fokusområde.

“Den fortsatte professionalisering handler om at blive endnu bedre til at arbejde med data. Det er en nyklassisk udfordring: at kende sine data, gøre dem tilgængelige og drage nytte af dem – ikke kun når det gælder om at kende sine kunder, men også at sikre sin performance i markedet. Dette gælder ikke kun Gyldendal Uddannelse. Alle beslutninger i huset skal være evidensbaserede – at vi præcis ved, hvad vi laver. Denne proces er allerede i fuld gang,” siger Linda Frøkjær.

Hun omtaler projekterne som egne prioriteringer – i første omgang.

“Dette er en ny branche for mig. Så en stor del af mine opgaver her og nu består i at lytte – samtidig med at jeg ser på, hvordan vi kan blive endnu dygtigere til brugerrejsen, og hvordan marketing bedst muligt bliver en forretningsdriver,” siger Linda Frøkjær.

Gyldendal Uddannelse

  • Omfatter også Hans Reitzels Forlag og Munksgaard
  • Har over 100 medarbejdere
  • Udgiver læremidler til børnehaver, grundskoler, ungdomsuddannelser, erhvervsuddannelser samt korte og lange videregående uddannelser
  • Er en del af Gyldendal A/S

Linda Frøkjær

  • 2019- Gyldendal Uddannelse, marketingchef
  • 2017-2019 Belong Agency (tidl. Very Patchwork), direktør/COO
  • 2016-2017 Foodpeople, snr. brand & innovation manager
  • 2013-2015 Isobar, chief client officer og client service director
  • 2012-2013 Patchwork, client service director
  • 2010-2012 Danske Spil, market manager (Lotteries)
  • 2006-2010 Carlsberg Danmark, marketing manager/brand manager
  • 1999-2006 Republica (og Umwelt), strategic planner og research manager
  • 1997-1999 C. Nielsen, senior consultant
  • 1995-1997 DSB, fuldmægtig

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.