Fra piccolo og assistent til shortlisten i One Show

Peter Engholm
25@mail.dk

Designtalenter: To danske piger kedede sig under et praktikophold i Paris. Det førte til hæder i One Show. Efter sommer vil de starte for sig selv.

I dag får Stine Holst Jensen og Nina Krogh Christensen en Merit Award i kategorien Corporate Identity ved One Show i New York. Selv bliver de hjemme og læser til den afsluttende eksamen – og hjemme for de to danske piger har de seneste to år været Stockholm, hvor de har studeret på designlinjen på Berghs School of Communication.

For nylig portrætterede Bureaubiz de fire vinderteams fra Young Creative Circle Award, der nu skal til Cannes. YCCA er forbeholdt unge, der er ansatte på et bureau eller er/har-været studerende på navngivne danske uddannelsesinstitutioner. Men de danske talenter findes således også uden for Danmark.  

“Jeg arbejdede hos &Co som receptionist og piccolo – de havde kun haft drenge, men jeg overbeviste dem om, at jeg godt kunne slæbe tunge øl- og sodavandskasser – og havde i flere år i træk søgt ind på Grafisk Højskole. Robert (Cerkez, kreativ dir., red.) gav mig adressen på tre skoler i Stockholm. Han havde selv gået på Berghs. Jeg spurgte Nina, som jeg kendte fra Kreativ Basis, om hun ville med op til Stockholm,” fortæller Stine Holst, 25.

“Spørgsmålet kom spontant, men vi havde begge ledt efter en uddannelse herhjemme, der var spot on. Og Berghs står for den idébaserede tilgang til kunsten,” siger Nina Krogh, 25, der på det tidspunkt var grafisk assistent hos Dreyer+Kvetny.

Den helt rigtige uddannelse lå ikke ligefor – men det blev det faglige indhold, der vandt over geografien.

“Det var rarest og mest bekvemt bare at blive i København – også fordi jeg i mellemtiden var blevet optaget på Grafisk Højskole – men Berghs konceptuelle syn på design var som at komme hjem. Og så måtte jeg droppe lejlighed og indstille mig på langdistanceforhold med min kæreste,” siger Stine Holst.

Siden 2008 har det så været Stockholm. En toårig diplom-uddannelse, der svarer til en bachelor-grad – altså noget komprimeret og på et sprog, som godt nok er nært beslægtet med dansk, men som var svært i begyndelsen:

“Vi måtte sidde på første række og mundaflæse og notere uforståelige ord, som vi så kunne slå op i pausen,” siger Stine Holst.

Sammen med to norske piger har Stine og Nina været det internationale og eksotiske element på Berghs. På elevsiden, for skolen savner ikke det internationale perspektiv i øvrigt. 19 af de 72 shortlistede arbejder i ungdomsafdelingen i The One Show, der i disse dage foregår i New York, kom i år fra Berghs. Inkl. et fra Stine og Nina.

“Vi var i praktik i Paris – men bureauet vidste ikke rigtig, hvad de skulle stille op med os, så vi sad i stedet og læste briefs. Det er svært at finde konkurrencer inden for grafiske branche, men briefet fra One Show talte til os,” siger Nina Krogh.

I alt fire arbejder i Corporate Design-kategorien blev nomineret, og det danske team fra Stockholm har fået besked om, at det er blevet til en merit award – altså en bekræftelse på nomineringen, men ikke en egentlig pris.

“Det ville selvfølgelig have været fedt med en pris. Men bare dét at få et skulderklap fra de dygtigste i verden er fantastisk for os,” siger Nina Krogh.

Anerkendelsen fra One Show bliver om kort tid fulgt op med en eksamen, og så er det tilbage til København.

“Det var hårdt at skulle bygge netværk op i Stockholm, men jeg tror, at det bliver hårdt skulle væk herfra igen,” siger Stine Holst, der undervejs i forløbet er kommet definitivt over på designsiden.

“Min indgangsvinkel var egentlig at være god til ideen – og så var reklamelinjen nærliggende – men jeg elsker at nørkle med tryksager, magasiner, skrifttyper – at få lov til at tænke store tanker og samtidig være detajle-orienteret,” siger Stine Holst.

Den umiddelbare vej tilbage til København ville være at søge job på et designbureau, men på samme måde som studievejen gik via Stockholm så vælger teamet ikke de umiddelbare løsninger.

“Når vi kommer hjem, slår vi os ned med vores eget: Nor-Studio. Vi har en utrolig lyst til at gøre tingene på vores egen måde og ikke sidde på et stort bureau og få fortalt, hvad man skal. Det var også derfor, at vi tog til Paris – til et bureau, der begyndte fra bunden. Og som var lykkedes. Rent kreativt var der ikke meget ved opholdet, men professionelt fik vi inspiration til at bygge noget op selv,” siger Nina Krogh.

“Vi har en idé om at få en agent i Stockholm og en i Paris. Det er ikke altid, at det bedste findes lige i nærheden. Sådan har vi tænkt, og måske tænker kunderne rundt om i verden på samme måde,” siger Stine Holst.