Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det danske produktionshus, The Kompany, har siden 2006 holdt til i Los Angeles. De har vokset sig op til store europæiske reklameproduktioner, og nu vinker et samarbejde med en dansk Oscar-vinder.

The Kompany med en Oscar-vinder, fra venstre: Kasper Graversen, Tue Walin Storm, Kim Magnusson og Michael Hansen.

Mens august tog forskud på efteråret herhjemme, ligger dagtemperaturerne i Los Angeles i disse dage på 30-35 grader. Men netop her venter det danske produktionsselskab, The Kompany, på koldere tider.

”Til vinter forventer vi at kunne gå i gang med en spillefilm. Vi har selv skrevet den, vi instruerer den, filmer den – og er co-producere. Med på holdet er imidlertid også Kim Magnusson, der har produceret to danske Oscar-vindere; Valgaften og Helium. At dette samarbejde er stort, siger sig selv, men det er også stort, at vi i det hele taget tager hul på en spillefilm – for det er en drøm, vi har gået med i mange år,” siger Michael Hansen.

Vejen til et samarbejde med Academy Award Winner er gået via musikken og reklamen.

Tilbage i 2006 blev The Kompany stiftet af Michael Hansen, Tue Walin Storm og Kasper Graversen. Trekløveret er pæredansk, men har fra begyndelsen næret en drøm, der godt kan kaldes amerikansk – de gik i al fald sammen i et af verdens mest kompetitive produktionsmiljøer – i Los Angeles og Hollywood.

”Vi mødtes på American Film Institute – og blev hængende i LA. Vi fik hul igennem med musikvideoer. Den første havde et mikroskopisk budget, og vi arbejdede i døgndrift og fik skabt tre skydedage. Det gik godt, og så var der åbnet ind til bandets management, og siden fulgte pladeselskaber, bands og solister,” siger Tue Walin Storm.

Da branchen så, hvad The Kompany kunne gøre kreativt og producerende for små penge, blev næste skridt reklamefilm.

”I flere år har vi serviceret danske reklamekunder, bl.a. Kunde & Co, Co+ og BBDO. Vi har været deres serviceselskab i USA. Men i takt med, at vi er faldet til – og vores knowhow stiger – er danske reklamefilm ofte for små til os i USA. Det siger ikke så meget om viljen i Danmark, men mere om, at de lokale fagforeninger herovre – med tilhørende crew – binder os i budgetstørrelse. Det betyder til gengæld, at vi kan administrere stadig større produktioner – og det har vi gjort for bureauer i både Frankrig, Tyskland og Rusland,” siger Kasper Graversen.

Et kig på The Kompanys kundeliste fortæller, hvor bredt favnende selskabet er: Blandt artisterne ses Eminem, Chris Brown og country-superstjernen Randi Travis – med sidstnævnte fik The Kompany en nominering til MVPA (Music Video Production Award) for Best Direction of an Male Artist. Blandt de danske kunstnere ses Trentemøller og The Raveonettes – også her blev til det til MVPA-nominering, for Best International Video.

Ewan McGregor flankeret af The Kompany i forbindelse med Citroën-reklamen.

Fra bands til brands – hvor Citroën, og en film med Ewan McGregor, stikker i øjenene, sammen med Lehning. Sidstnævnte er søvndyssende, al den stund at der er tale om en frank sovemedicin, men filmen er instrueret af Sundance-vinderen Shane Carruth, der er en lysende stjerne på indie-himlen.

”Vi har haft gennembrud – flere af slagsen, faktisk – men de små succer er kommet løbende og spredt, og derfor har læringskurven været længere, end indtægtskurven har været stejl. Men vi har fået hul igennem til store europæiske reklamebureauer,” siger Tue Walin Storm.

Han suppleres af Michael Hansen:

”Vi er filmfolk – uddannet fra en kreativ skole. Vi har naturligvis styr på forretningen, men vores tilgang er kreativ. Så vi har ikke bevæget os i en lige linje på noget tidspunkt – heller ikke fra musikvideoer over reklame til spillefilm. For vi laver gerne alle ting, men når vi på det seneste har haft ressourcerne til det, så er de gået med at arbejde videre på spillefilmen.”

Nu venter så spillefilmen i en ikke længere så fjern fremtid. Og The Kompany klør uforandret på:

”Vi valgte i sin tid at slå os ned fjernt fra A-kasse, filminstitut-støtte og andet dansk – og i stedet plumpe ned i en andedam med hajer og gedder. Men for hvert år, der er gået, kender vi stadig flere – og det kommer både os og vores kunder til gavn,” siger Tue Walin Storm.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club