Det blev kun til to danske jury-pladser i dette års kreative konkurrence i Cannes. Sidste år var der tre. Til gengæld vil den danske reklamebranche igen være repræsenteret i både Film og Cyber.
Sidste år sad Simon Wooller fra Halbye Kaag JWT i Film-juryen, og i år bliver det en anden markant person, der skal bruge en uge på at kigge på tusindsvis af reklamefilm. Valget er nemlig faldet på Frederik Preisler fra Mensch, der ikke lægger skjul på et vist nationalt sindelag.
“Jeg vil gøre mit bedste for at leve op til tilliden, for det her ér stort. Uanset at der snakkes om award-uddelinger mange steder, er Cannes Lions verdensmesterskabet, når det gælder reklame. Og jeg glæder mig til at være en del af VM i reklame, hvor vi forhåbentlig kommer til at opleve, at Danmark skal spille en rolle, når der uddeles priser. Jeg kan selvfølgelig ikke favorisere Danmark, men jeg lover at kæmpe som en – nå, ja – løve, for at vi ikke bliver snydt,” siger Frederik Preisler.
I Cyber-juryen fandt man sidste år Rasmus Frandsen fra LBi, mens det i år bliver Jakob Kahlen, partner og creative director i bureauet Hello Monday.
Han karakteriserer det som et drømmested at være.
“Cannes Cyber Lions er det ultimative sted, når det handler om de kreative, digitale reklameløsninger, og jeg glæder mig utroligt meget til at komme i dybden med verdens mest kreative digitale reklamer og til at udveksle erfaringer med creative directors fra store, internationale bureauer,” siger Jakob Kahlen.
Det er TV 2, der repræsenterer Cannes Lions i Danmark og således har været med til at udvælge jurymedlemmerne.
“Når TV 2 har engageret sig stærkt i Cannes Lions, er det sket for at øge reklame-kreativiteten og bringe fagligheden i Cannes hjem til Danmark. Festivalarbejdet skal være med til at inspirere reklamebranchen og TV 2s kunder, ligesom TV 2 bliver bedre til at rådgive om kreative og nyskabende reklameløsninger,” siger Flemming Rasmussen, kommerciel direktør på TV 2.