Free-lance bureau napper telekunde fra Hjaltelin, Stahl

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Medarbejderne spiller hovedrollerne i kampagne, der skal gøre Telias lavprisselskab til et brand, som står for andet og mere end pris: Vi skal lære at tale ordentligt til hinanden.

Call me er et lavpris teleselskab. og det skal det helt sikkert fortsat være. Men i stedet for blot at tale pris, så sætter selskabet nu gang i en kampagne, der skal gøre det til et brand som står for andet og mere.

En stor udfordring – men er man i tvivl om, hvad værdien af en sådan ambition kan være, så tænk blot på Netto, der ikke bare er en discount-kæde men muligvis Danmarks bedst brandede dagligvarekæde.

En af udfordringerne er, om man kan skabe en relevant fortælling, som kan bygge et brand uden at forlade udgangspunktet.

Call me’s bud hedder “Tal ordentligt – det koster ikke noget”, og det er udviklet i samarbejde med det free-lance baserede bureau, Jangaard, Mark & Ko med Marie Mark og Mikkel Jangaard i spidsen.

De har været på opgaven siden sidste sommer, hvor Call me skiftede over til dem efter i nogle år at have arbejdet med Hjaltelin, Stahl & Co.

“Det er et bureau, der passer fint til os. Vi vil hellere være en større kunde hos et mindre bureau end en lille kunde hos et stort. De har stor fleksibilitet, og så tror vi meget på, at man kan finde nogle spændende kompetencer i free-lance miljøet,” siger adm. dir. Hanne Lindblad, Call me.

Hun fortæller, at selskabet ønsker at være et brand, som tør beskæftige sig med og have holdninger til, hvad der sker i samfundet.

“Men det skal selvfølgelig være på områder, der er både relevante for forbrugerne og ligger tæt på produktet. Ellers er der ikke legitimitet i budskabet,” siger Hanne Lindblad og forklarer om grundlaget for kampagnen:

“Det er vores oplevelse, at tonen er blevet skærpet i Danmark, og at mange danskere oplever det således.”

Forberedelserne til kampagnen har stået på i længere tid, fordi man først har været gennem en intern proces.

“Vi har haft et stærkt fokus på vores egen kultur og hvordan vi behandler hinanden. Sammen med medarbejderne har vi udviklet fem leveregler under titlen “The Call me way”,” siger Hanne Lindblad.

Men kampagnen og medarbejderne bliver koblet sammen på flere måder. Marie Mark og Mikkel Jangaard har nemlig brugt medarbejdere til at spille rollerne i den nye film.

“Call me har sin egen kultur og har arbejdet meget med den. Derfor var det oplagt at anvende medarbejdere i filmen. Men det er selvfølgelig en udfordring, når man skal anvende folk, der ikke er trænet til at optræde i film,” fortæller Mikkel Jangaard og fortsætter:

“Vi havde 40 til casting og vi har anvendt 17. Det har været en oven ud positiv oplevelse, og vi synes selv, det er blevet et meget stærkt felt. Når man arbejder med utrænede, har man hele tiden en plan B, fordi man ikke aner, hvad der sker, når folk står foran kameraet, og der bliver råbt ‘Action’. Men det var kun sygdom, der nødvendiggjorde en plan B.”

Marie Mark peger endvidere på, at anvendelsen af medarbejdere har en positiv effekt på den interne kulturproces.

Hanne Lindblad fortæller, at slutresultatet ikke var givet, da man gik i gang.

“Vi vidste, at vi gerne ville beskæftige os med omverdenen og deltage i en dialog om problemstillinger, men vi anede ikke, hvor vi ville ende,” siger Lindblad. Hun lægger desuden vægt på, at kampagnen kan engagere forbrugerne.

“Vi har ikke en løsning – vi kan kun forsøge at fremme en proces og en debat gennem dette og fremtidige initiativer,” siger Hanne Lindblad.