Uncle Grey ligger højt på listen over årets mest vindende bureauer på tværs af konkurrencer. Samtidig kan bureauet glæde sig over økonomisk fremgang i 2012.
Om der så er en sammenhæng må hver enkelt selv afgøre, og det kan også synes udfordrende at tale positivt om et regnskab, hvor der står et minus på 3,7 mio. kr. på bundlinjen.
Men fakta er, at det er en fremgang – faktisk en forbedring på 3,3 mio. kr. – og at bureauet også har opnået en stigende bruttoavance i et år, hvor rigtig mange reklamebureauer har oplevet tilbagegang. Adm. dir. Rolf Bach Christensen bakkes da også op af COO i moderselskabet Grey Nordic, Mads Aagaard Winther.
“Rolf Bach Christensen lagde sammen med den øvrige ledergruppe en plan for en genrejsning af bureauet, da han tiltrådte i efteråret 2011. Den indebar en fastholdelse af antallet af medarbejdere, og det er et betydeligt sats oven på et år med et underskud på 7 mio. kr.,” siger Mads Aagaard Winther og fortsætter:
“Men planen er blevet fulgt og det er lykkedes at vokse selvom bureauet i 2012 mistede to af sine største kunder. Var det ikke sket havde resultatet set helt anderledes ud. Tabet får også betydning for 2013, men kundegevinster har mere end opvejet det, så vi ser ingen grund til at ændre på planen.”
De to kunder, Mads Aagaard Winther omtaler, er Fakta og ShoeDvision.
“Vi har arbejdet med et aggressivt new bizz program, der har trukket store veksler på organisationen. Heldigvis er det lykkedes. Vi har vundet mange nye kunder, og de to store er således erstattet af en række kunder, så vores kundeportefølje nu ser mindre risikobetonet ud,” siger Rolf Bach Christensen.
Bureauets regnskab skal desuden ses i lyset af, at man har valgt at arbejde med en afdeling i både Aarhus og København. Det giver dobbelt husleje og en del rejseomkostninger – og stiller således ekstra store krav til indtjeningen.
En del af planen har været en omstilling af bureauet, som mange andre reklamebureauer nu begynder at tale meget om i lyset af udviklingen i 2012. F.eks. har ejeren af Wibroe, Duckert & Partners, Jan Duckert, skilt sig af med adm. dir. Bjarne Spellerberg Orfelt og erstattet ham med en McKinsey konsulent for at øge fokus på strategi og big data.
Rolf Bach Christensen ser anderledes på, hvad en omstilling kræver.
“Vores DNA er strategi, konceptudvikling og kreativitet – og det skal det fortsat være. Den store forandring ligger i, at de kompetencer skal foldes ud i en digital virkelighed, og det indebærer, at det er nogle helt andre løsningstyper, man skal kunne levere. Vi skal væk fra den klassiske Big Idea og over til en “long idea” – d.v.s. ideer der kan leve længe på mange platforme,” siger Rolf Bach Christensen og fortsætter:
“Derfor har vi selvfølgelig arbejdet med at opruste på kompetencer, og vi er i dag godt digitalt rustet. Vi ser os selv som – ikke full-service – men full-source. Vi kan selv en del digitalt, men ved siden af det arbejder vi meget med at finde samarbejdspartnere, hvor det giver bedst mening. Som f.eks. på vores Only Liberation case, hvor vi har samarbejdet med svenske North Kingdom.”
I øvrigt landede der en pris mere på bureauets hylder i aftes. Det skete i form af en D&AD-pencil som blev givet for netop Only-kampagnen.
Nøgletal for Uncle Grey
- Bruttoavance 27,227 mio. kr. +13,8 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 972.429 kr. +17,8 pct.
- Lønandel 72,8 (83,5)
- Resultat af primær drift -3,657 mio. kr. +47,7 pct.