Friere adgang til varemærker i Google-søgningen

Peter Engholm
25@mail.dk

EU-dom giver virksomheder, der annoncerer på Google i Europa, lov til at bruge registrerede varemærker som søgeord.

Forbrugere får flere resultater end tidligere, når de søger. Og outlets, brugtbilssælgere og andre forhandlere af mærkevarer får friere adgang til – via søgeord – at annoncere med tredjeparts varemærker.

Det er resultatet af en EU-dom, der gør Google-livet lettere for mange brugere og annoncører – dog næppe alle. Nemlig de annoncører, der ejer rettighederne til varemærkerne, og som ønsker at holde deres brand i kort snor.

Googles hidtidige politik på området – i Europa – har været, at varemærke-ejere kunne indgive “en varemærke-klage” for at forhindre annoncer fra tredjeparter i at blive udløst af en søgning på deres varemærke.

Fremover kan en bruger, der skriver navnet på f.eks. en tv-fabrikant i søgefeltet finde relevante annoncer fra forhandlere, anmelder-sites og second-hand butikker, såvel som annoncer fra andre tv-fabrikanter.

EU-dommen afslutter en retssag, anlagt i Frankrig for godt otte år siden af en række varemærke-ejere med Louis Vuitton som den mest prominente. Google tabte sagen, men den franske højesteret lod spørgsmålet om annoncørers ret til at bruge søgeord svarende til tredjeparts varemærker gå videre til EU-domstolen, der nu har givet Google medhold. Søgemaskine-giganten respekterer ifølge domstolen varemærkeloven, når den tillader annoncører at bruge andres varemærker som søgeord.

Peter Friis, direktør for Google Danmark, siger om dommen:

“Den Europæiske Unions Domstol har fastslået vores ret til at tillade annoncører anvende søgeord, som svarer til tredjeparts varemærker. Denne ændring gør det muligt for os at harmonisere vores politik over hele kloden. Det vil komme brugerne til gode, idet de vil se flere relevante annoncer som følge af en søgning i Google.”

Den nye politik træder i kraft den 14. september. Hidtil har det ganske vist ikke været ulovligt at gøre det, men Google har i Europa kørt en selvjustits, der har givet varemærkeejerne den førnævnte mulighed for at hindre andre annoncører i at bruge varemærket som søgeord.

Selv med den nye politik, der har været benyttet i USA og Canada siden 2004, vil en ejer af et varemærke kunne klage til Google, hvis ejeren mener, at en tredjeparts annonce i Europa forvirrer brugerne med hensyn til oprindelsen af de annoncerede varer og tjenester, når den udløses af søgning på mærkevarenavnet. Et eksempel kan være, hvis en annoncør uretmæssigt udgiver sig for at være en autoriseret forhandler af den givne mærkevare.

Hvis Google er enig i klagen, vil annoncen blive fjernet.