Frisko kickstarter is-sæsonen på Facebook

Peter Engholm
25@mail.dk

I den koldeste marts i 26 år har 66.000 været involveret i at sparke is-sæsonen i gang for Frisko. Bag kampagnen står et kommunikationsbureau.

I frostgrader og sne, der på genstridig vis nægter at smelte, har is-producenten Frisko formået at involvere forbrugerne i sin markedsføring. I ny kampagne har over 66.000 danskere været med til at kick-starte is-sæsonen og sprede virksomhedens kølige is-nyheder over hele landet.

Kampagnen ’Frisko Sommertid’ udspillede sig både på Facebook, på fysisk event-plan og i medierne, og en pressemeddelelse karakteriserer indsatsen som en af is-producentens ”største marketing-succeser i Danmark i nyere tid”.

”Vi ser igen i år, hvordan ’Frisko Sommertid’ og lignende kampagner giver en enorm høj ROI. Her er det oplagt at tænke væk fra de traditionelle reklameformater og inkludere forbrugerne i markedsføringen” siger Ditte Nielsen, der er brand manager i Frisko.

Kampagnen er et led i en større strategi, hvor Frisko fokuserer på earned media frem for paid media og derved baserer sig på involvering blandt forbrugerne. Og med over 66.000 likes på Friskos Facebook-side, lige så mange uddelte is og stor pressedækning i en kold tid erklærer producenten målet for nået – og mere til.

Bag kampagnen står kommunikationsbureauet Revolt.

”Vi har en målgruppe med noget på hjerte og har sammen med Revolt lagt en strategi, der handler om at involvere vores kunder i markedsføringen og lade dem tage en aktiv rolle som medproducent af kommunikationen, frem for blot at lade dem være passive eksponenter,” siger Ditte Nielsen.

På Friskos Facebook-side kunne danskerne, via et like, lægge en is i puljen til Danmarks største is-uddeling søndag den 31. marts – og til og med bestemme hvor i landet isene skulle uddeles.

Men er det ikke det nemmeste at få 66.000 likes, når man uddeler lige så mange is?

“Kampagnen handlede ikke blot om likes, men om involvering og engagering af målgruppen, der fik indflydelse i form af antallet af is på Facebook samt hvor, de skulle uddeles. Og selvsamme danskere fik glæde af Friskos fysiske tilstedeværelse i hele landet i forbindelse med eventen – det er det indhold, der engagerer målgruppen og gør oplevelsen værd at videreformidle,” siger  Louise Walther Nielsen, PR & Strategy, hos Revolt.

Frisko Sommertid er ikke Friskos første satsning på forbrugerne i deres markedsføring. I samarbejde med Revolt gennemførte brandet tidligere i januar en større kampagne, hvor flere end 50.000 danskere var med til at stemme Zapp-isen tilbage i butikkerne.