På torsdag er der i England auktion over 10 Fritz Hansen stole udsmykket af forskellige kunstnere – samt kokken Jamie Oliver.
Auktionen er skabt i et samarbejde mellem Jamie Oliver Foundation og Fritz Hansen med henblik på at rejse penge til Jamie Olivers arbejde med at trække vanskeligt stillede unge ind i job på restauranter.
Men samtidig er det en væsentlig del af Fritz Hansens markedsføring – som tidligere også har udmøntet sig i et samarbejde med kunstneren TalR i forbindelse med et brasiliansk fremstød (se video om projektet her)
Det er en markedsføring, som Fritz Hansen selv tilrettelægger uden brug af bureauhjælp.
Møbelfirmaet har en række forskellige samarbejdspartnere på udvalgte projekter, men når det gælder kernen i selskabets markedsføring, så foregår det uden hjælp fra et bureau.
“Vi sparer gerne med nogle af branchens dygtige kreative, men vi har ikke brug for et traditionelt lead-bureau til at udvikle den markedsføring, som vi mener fungerer godt for os,” siger marketingdirektør Christoffer Back.
Man har udviklet et koncept, hvor man så at sige har taget afsæt i produkternes DNA og gjort produkterne til kommunikationen.
“Fritz Hansens møbler er andet og mere end en stol eller et bord. De er mere brugskunst, og vores samarbejde med kunstnere retter fokus på produkternes særlige karakter,” siger Christoffer Back og fortsætter:
“Det er en markedsføring, der har fungeret rigtig godt. Når vi gennemfører events, som den brasilianske og Jamie Oliver, så får vi kommunikeret, at møblerne er andet og mere end blot nogen man kan sætte sig i eller ved. Vi får også både bunker af omtale og kontakt med de helt rigtige personer, der er meningsdannere inden for arkitektur og indretning.”
Han erkender, at der også er et økonomisk aspekt i valget af markedsførings-strategi.
“Fritz Hansen er som brand meget større end virksomheden, og derfor bliver vi ofte overvurderet af f.eks. bureauer. Det er en situation, hvor vi er tvunget til at tænke anderledes,” siger Christoffer Back men fastslår samtidig, at han ikke tror en traditionel reklamekampagne kan gøre det samme som den nuværende markedsføring.
“Hvis vi som virksomhed bliver lige så store som brandet kan der godt opstå nogle behov, der kræver et større samarbejde med f.eks. et globalt orienteret reklamebureau. Men opgaven er mest af alt at vise vores møbler og understøtte den unikke æstetiske karakter, som de har – og det er traditionel kommunikation ikke den bedst egnede til,” siger Christoffer Back.