Fronterne trækkes hårdt op i skandalen om Waterfront

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Waterfronts ejer nægter at have modtaget penge for at beskæftige en DSB-kritisk journalist. Men ingen tror rigtig på ham, og bureauet udsættes for massiv kritik af branchekollegaer.

Fronterne trækkes skarpt op i sagen om Waterfronts samarbejde med DSB, hvor bureauet beskyldes for på vegne af DSB at have beskæftiget en kritisk journalist, så han ikke havde tid til at beskæftige sig med DSB.

Når man læser den omfattende dækning i medierne, er beskyldningerne stort set et faktum. Hist og pist kan man dog se, at Waterfronts ejer, Lars Poulsen nægter, at man har beskæftiget journalisten Lars Abild på vegne af DSB.

Bureaubiz har stillet ham spørgsmålene, hvordan Waterfront har håndteret afregningen med de kunder, som Lars Abild blev hyret til at arbejde på, men svaret er kort:

“Vi har aldrig modtaget betaling fra DSB for at begrænse Abilds journalistiske frihed.”

Og dermed må man sige, at fronterne er trukket skarpt op, for Waterfront udsættes for massive angreb fra andre i pr-branchen. Der er ingen, der rigtig tror på ham, og kigger man på mediedækningen så kommer enten Lars Poulsen eller en masse andre til at stå tilbage med meget røde ører.

”Det er en uhørt sag uden fortilfælde, som skader den lødige del af branchen”, siger Morten Grøn, formand for Public Relations Branchen i Jyllands-Posten, mens Anders Heide Mortensen fra Heide Kommunikation citeres for:

”Det er den mest opsigtsvækkende sag nogensinde i Danmark om virksomheders brug af bureauer til at løse kommunikationsopgaver. Det hører slet ikke til i Danmark, men nærmere Italien eller længere sydpå. Det minder om Berlusconi, der har købt medier op, som har skrevet grimt om ham. Her har man, ifølge det der er kommet frem, købt en journalist og sat ham i beskæftigelsesterapi. Det hører til i et afsnit af borgen. Det skal ikke ske i virkeligheden. Det er helt på månen”.

Også Maria Steno, adm.dir. i Geelmuyden.Kiese har en holdning til den verserende sag:

”Det er både forkasteligt og et eksempel på dårlig rådgivning. Kommunikationsbranchen spiller en væsentlig rolle i den offentlige debat, som man måske ikke lige er opmærksom på. Og i en tid, da medierne er pressede, bliver der et endnu større spillerum til kommunikationsbranchen. Det kræver, at branchen som minimum udviser samme etik og moral, som medierne ville gøre”.

På b.dk udtaler adm.dir. hos Mannov, Reinholdt Schultz sig:

”Det er godt nok meget specielt, og så har jeg vist ikke sagt for meget. Det er som en dårlig spionroman. Jeg har aldrig set noget lignende. Det er fuldstændig uhørt”.

Det ser ud til, at det kan være et opgør i Waterfront, der ligger bag offentliggørelsen af mailen, hvori Lars Poulsen skriver til DSBs chefjurist Peder Nedergaard Nilsen omkring forholdet mellem Lars Abilds beskæftigelse. Det fortæller i hvert fald Jyllands-Posten, og der fortælles i forskellige medier, at det er en tidligere medarbejder, der har udleveret de mails som sagen bygger på.

Det er DR, der startede sagen, og i aftes kom man med en ydeligere vinkel – nemlig, at Waterfront har udleveret stærkt personlige oplysninger om Lars Abild til DSB. Ifølge en professor i persondata overtræder både Waterfront og DSB dermed persondataloven.

Sidste nyt her er, at Lars Poulsen nu beklager fremsendelsen af disse oplysninger til DSB.

Også den nye chef for kommunikation og markedsføring, Lars Kaspersen bliver inddraget i sagen, selvom han endnu ikke er tiltrådt. Der cirkulerer nemlig en historie om, at han har været ansat hos Waterfront.

Historien er sand nok – men det ligger ca. 15 år tilbage og varede et års tid.