Af Finn Graversen, journalist
Albert Funder

Spring Family har bl.a. succes med at hjælpe virksomheder med inhouse bureauer, og er samlet vokset så meget, at bureauet kandiderer til at blive Danmarks største reklamebureau.

Bureaufusioner er ofte blevet mødt med en vis skepsis i forhold til at blive succesfulde. Men det er de tilsyneladende ret ligeglade med i Spring Family.

Det er ikke bare et fusionsbureau – det er skabt gennem adskillige fusioner igennem flere år – og det går forrygende. I hvert fald har de lige afleveret et regnskab, der rummer en markant vækst, som gør bureauet til en kandidat til titlen som landets største reklamebureau.

Og endnu bedre – 60 pct. af væksten landede på bundlinjen, som således blev forbedret med hele 25 mio. kr.

Væksten på toplinjen blev på hele 33 pct., og det er bedre end selv det optimistiske skøn, som Albert Funder udtrykte for et år siden i forbindelse med det forrige regnskab.

“Dels har markedet helt generelt været godt oven på corona-året. Men jeg er også ret overbevist om, at vi vinder markedsandele,” siger Albert Funder.

Han udtaler sig som bestyrelsesformand, men navnet Spring Family er ikke for sjov. Det er en partnerdrevet organisation med tre ben, der hver for sig drives af en fra partnerkredsen. Og samlet set er det gode regnskab et resultat af fremgang i alle tre ben.

Spring Production arbejder som navnet med produktion antyder, men det foregår internationalt og rummer bl.a. produktionsfaciliteter i Vietnam. Denne del af forretningen drives af Lars Bo Hansen og opnåede flot vækst.

Zupa Zite arbejder med drift af inhouse bureauer, hvor man etablerer en afdeling ude hos kunderne. Denne del er også vokset og har vundet markedsandele i konkurrence med både internationale og danske konkurrenter. Denne del drives af Peer Brændholt.

Zupa er den mere klassiske reklamebureaudel af familien. Den drives af Mogens Kristensen, som har opnået en meget betydelig forbedring af indtjeningen. Af de 25 mio. som bundlinjen samlet er forbedret med, stammer de 9 mio. fra Zupa.

“Det er en del af forretningen, hvor vi har arbejdet med at finde det rigtige set-up. Vi tror, vi er ved at være der og er klar til at trykke på speederen, for erkendelsen er, at vi skal være en del større på dette forretningsben,” siger Albert Funder.

Albert Funder fremhæver, at det lille underskud året før skyldtes nogle omstruktureringer, der kostede en del penge – specielt hos Zupa-delen.

Han er desuden fortsat optimistisk og forventer en ret betydelig vækst også i indeværende regnskabsår.

“Jeg vil tro, vi er på vej til at runde de 200 mio. kr. i bruttoavance,” siger Albert Funder. Bureaugruppen har i alt omkring 350 medarbejdere.

Nøgletal for Spring Family

  • Bruttoavance 166,989 mio. kr. +33,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 475.752 kr. +15,0 pct.
  • Lønandel 63,9 (75,9)
  • Resultat før skat +23,913 mio. kr. (-1,533 mio. sidste år)

Note: Bureauets meget lave bruttoavance pr. medarbejder sammenlignet med det normale brancheniveau hænger sammen med, at en del medarbejdere i Vietnam indgår i tallene.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club