Gå ikke over sporet – der kommer den fedeste viral

Peter Engholm
25@mail.dk

Tonedøv over for løftede pegefingre i trafikken? Ikke når død på 21 måder præsenteres så nuttet, som McCann gør det her. Budskabet fra Metro Trains Melbourne er vist over 10 mio. gange på under en uge.

Målet er at få folk til at tænke sig om, når de færdes nær skinner og tog. Indlysende at gøre det – altså tænke sig om – men tilsyneladende ikke ligetil, for der sker alvorlige – til tider fatale – tog-relaterede ulykker. Og dét antal vil Metro Trains Melbourne sænke med en kampagne, der blev lanceret i sidste uge, og som er skabt af McCann, Melbourne.

Kampagnen bæres af print, radio, outdoor og – nok så væsentligt – af filmen ”Dumb Ways to Die”, der med 10 mio. visninger siden i onsdags har vist stor viral styrke.

En nuttet sang om mange bøvede måder at dø på – herunder at stå på kanten af perronen og at krydse sporene.

”Målet med kampagnen er at engagere de folk, der reelt ikke gider at høre på nogen form for sikkerheds-advarsler – men vi tror, at dumme måder at dø vil få dem til det. I filmen ædes der sekund-lim, gafler stikkes i brødristere og begge ens nyrer sættes til salg – men virkeligheden overgår fantasien, og vi kan simpelthen ikke komme på dummere måder at dø på end at køre zigzag forbi jernbanebomme og de andre risikable ting, folk udsætter sig selv for, ved jernbaner,” siger John Mescall, Executive Creative Director, McCann Melbourne, til Campaign Brief.

Jakob Kahlen, partner og kreativ direktør i Hello Monday, spottede filmen i sidste uge, og faldt straks for den.

”Løftede pegefingre er aldrig nemt. Især ikke i disse tider, hvor budskabet i sig selv ikke er nok. Det skal give mening og vække en vilje til at dele. Filmens tonalitet er helt japansk, Kawaii – der er en cuteness over filmen, og det er virkemidler, som de færreste tør. Og filmen prøver ikke at være cool.”

Der er 136.000, der kan lide filmen – og godt 3.000, der ikke kan. Samtidig har den trukket over 15.000 kommentarer.

”Det er meget – og absurd meget, hvis du sammenligner den med en traditionel løftet pegefinger på en plakat på en station. Det, der gør denne reklame så opsigtsvækkende, er, at den ikke ligner én. Som vi siger på bureauet: ”If it feels like advertising we are doing it wrong.”