Af Peter Engholm 25@mail.dk

Manglende målgruppeforståelse og forkert anvendelse af annoncekronerne hos ejendomsmæglere fik Martin Federspiel på banen – ikke som mægler, men som medieejer.

Det seneste tiår har omfattet tre år hos Envision og ligeledes tre år hos BBDO for Martin Federspiel. Det var på kontaktsiden, og netop kontakten mellem sælger og køber – eller mangel på samme – har ansporet den tidligere bureaumand til at blive selvstædig medieejer. Og mediet er www.nesto.dk – Danmarks nye boligportal.

“Det er var en helt gammeldags ting, der fik mig i gang: Nemlig at der må være en bedre måde for køber og sælger at mødes på i forbindelse med bolighandler. Ud fra en reklametilgang kan jeg sige, at kreativtieten i dette tilfælde ikke bør ligge i eksekveringen i form af flotte boligannoncer, men i at nå sin målgruppe bedst og billigst muligt for kunden – altså i dette tilfælde sælgeren,” siger Martin Federspiel.

Målgruppeforståelsen er samtidig også en mangelvare hos sælgers mand, nemlig ejendomsmægleren, og det mener Martin Federspiel er en medvirkende årsag til en fejlbehæftet markedsføring – forstået sådan, at annoncekronerne bruges forkert – og at der i øvrigt bruges alt for mange af dem.

“Sælger kan godt spørge ejendomsmægleren, om der er en køber. Men trods kundekartoteker vil svaret typisk være, at det ved han ikke – og at man derfor er nødt til at annoncere. Jamen, hvilken effekt forventer ejendomsmægleren så af annonceringen? “Ved ikke – det må vi vente og se”, kunne svaret være,” siger Martin Federspiel.

Nesto.dk giver dels et overblik over, hvad boligerne er blevet solgt for, dels giver køberne-in-spe en mulighed for at stille mere detaljerede krav til deres kommende bolig, end hvad mæglerkædernes sites gør.

Selv om Martin Federspiel understreger, at initiativet ikke sigter på at tage brødet ud af mæglernes mund, så er der en del af hans lærdom fra bureauene, som mæglerne med fordel kunne bruge.

“Selv prisfastsættelsen på varen – altså boligerne – er ofte for høj. Det giver længere liggetider og øgede omkostninger til markedsføringen. Og den slags hjælper ikke et stivfrossent boligmarked. En analyse, som Sermo Analyse og Rådgivning har foretaget for nesto.dk om danskernes holdning til boligmarkedet, viser, at 76 pct. mener, at udbudsprisen generelt sættes for højt i forhold til den faktiske salgspris,” siger Martin Federspiel.

Kommentarer

  1. Det er fint, at der er kommet endnu et koncept på markedet, der skal skabe bedre overblik på markedet med nyere features end det sidste nye site osv. Jeg udtaler mig ikke om nesto.dk specifikt, da jeg ikke har brugt tid på at sætte mig ind sitets services.
    Så jeg udtaler mig udelukkende omkring det ofte udtalte faktum, at vi boligejere sætter prisen for højt – om det så er os eller ejendomsmægleren. Nogle har haft sin bolig i mange år og har god friværdi, andre har købt på de dyreste tidspunkt for nogle år siden og har på det nuværende marked måtte sande at selv et accepteret tab (altså ikke tabt friværdi med et decideret tab) på eks. 1 mio kr. ikke er nok for at sælge boligen.

    Hvornår er det, at diskussionen drejer hen imod, at det ikke er sælgeren, der fortsat er problemet?? I mit eget tilfælde kan jeg ikke gøre mere. Hvis jeg skulle sætte prisen yderligere ned, så ville min bank ikke acceptere prisen, og hvis jeg skulle sælge til den nuværende pris er jeg alligevel forgældet i mange, mange år.

    Det handler om udbud og efterspørgsel, det ved vi alle. Men hvornår er det, at der bliver snakket om, at der er to parter til at fastholde et marked stivfrossent. Når man prøver at sætte sin bolig realistisk ift. kvm.pris osv, så får man alligevel et svinerbud på ekstra 500.000 kr. ned, blot fordi det nu er købers marked. Det har ikek noget hod i sig ift. eks. boligens stand.

    Og så kan det jo være ligegyldigt at en bruger kan definere sine ønsker meget mere end hos ejendomsmægleren. Hvis køber fortsat ikke er interesseret i at betale penge for boligen, så kan vi sælgere altså bare ikke gå med i en handel uden at blive håbløst forgældet.

    Men alle tiltag, der kan sælge vores boliger – TIL REALISTISKE PRISER – er naturligvis ganske velkomne..

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club