Gammel kunde vender tilbage til Partners – og får nyt univers

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Toms-brandet vil tage ejerskab på hygge, og det skal et nyt univers skabt af Partners hjælpe med.

Sidst Toms-brandet for alvor gjorde væsen af sig ligger en del år tilbage – til dengang, hvor det Wibroe, Duckert & Partners skabte Familien Tomsen fyldte godt i tv-blokkene.

Siden har man ligget ret underdrejet – også samarbejdet med Partners – men det kunne man ikke blive ved med. Så for nogle uger siden gik selskabet i luften med et helt nyt univers, der lige som med Familien Tomsen samler markedsføringen af de forskellige produkter under Toms-brandet

Rationalet bag universet er enkelt:

  • Toms er noget meget dansk
  • Hygge er noget meget dansk
  • Konfekture er hygge

“Derfor er vores ambition at tage ejerskab på hygge. Men vi skal ikke forklare danskerne, hvad hygge er – derfor spiller universet på hyggens modsætning,” siger marketingdirektør Lars Christensen.

Og netop ambitionerne for universet gjorde det for Lars Christensen ret oplagt at vende tilbage til Partners.

“Jeg var med dengang, vi kørte med Familien Tomsen og oplevede hvor stor en impact, det havde, både i markedet og internt. Vi ville have noget, der kunne ramme noget i den danske folkesjæl, og her har Partners gang på gang vist, at de kan noget særligt, så derfor satsede vi på dem,” siger Lars Christensen.

Universet er bygget op omkring Angora by Night og Jan Krabbe, men i modsætning til Familien Tomsen dagene spiller det digitale naturligt en større rolle.

“Vores vægt ligger på fire kanaler: Tv, bio, radio og online. Og da en af målsætningerne er at styrke brandet i forhold til de yngre målgrupper, vil online fylde mest,” siger Lars Christensen og fortæller, at filmen har fungeret godt digitalt. F.eks. har den mest sete på tre uger opnået over 200.000 visninger på Youtube.

“Hertil kommer så Facebook. De har et ratingsystem fra 1 til 10 og vores posts har scoret til et 10-tal. Desuden er universet egnet til en bredere digital anvendelse – det er f.eks. agilt, så det er let at gribe muligheder, der opstår,” siger Lars Christensen.

Der er tale om et langsigtet univers. Foreløbig er man kun startet op på online og tv, hvor der har kørt to af de fire film.