Gammel musik skal puste liv i ny reklamefilm

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Unilever har sammen med lille fynsk bureau kombineret gammelt og nyt i et fremstød for Oma Margarine.

Historien er til at få øje på. Oma Margarine har mere end 100 år på bagen, og Liva Weel er en folkekær sanger fra dengang, hvor film var sort/hvide.

Til gengæld er det et ganske ungt bureau, som har udviklet konceptet i den nye kampagne for Oma.

Der er tale om fynske Pryhl, der har haft Oma og et par andre Unilever-brands siden Scanad gik konkurs.

Det er rent faktisk ikke første gang, Liva Weel optræder for Oma. Det gjorde hun også i 1936 og dengang var filmen 4.30.

Opgaven var at udvikle et reklameunivers med respekt for Omas traditionelle værdier, og Pryhl har taget sangen “Lad det boble” fra dengang og sat det til en moderne families madlavning i en mere nutidig reklamefilm-længde på 0.31 (se den her).

“Vi havde brug for en ny kommunikationsplatform til Oma flydende margarine og overvejede flere strategiske retninger. I samarbejde med Pryhl fandt vi frem til at bruge Oma’s reklamefilm fra 1936. Liva Weel i en moderne reklamefilm skaber præcis den sammenhæng, vi ønsker,” siger Nina Hald, senior brand manager hos Unilever.

Christian Heetkamp, kontaktdirektør hos Pryhl, siger: “Fokus har været at skabe et sympatisk film univers, der værdilader OMA brandet og som har stor gennemslagskraft i reklameblokken. Vi fandt en guldgrube af gamle reklamefilm i gemmerne hos Det Danske Filminstitut. Derfor var det muligt at skabe en unik retro-kampagne.”