Det startede som en fiks måde at få børnene til at slukke for vandet på. I dag er 100 Places en verdensomspændende bevægelse, en millionforretning og et levende bevis på, at Co+Høgh gør tingene anderledes. Meget anderledes.
Gaute Høgh er en travl mand. Under interviewet ringer hans telefon adskillige gange. Gerne fra udlandet. Så er det den taiwanesiske ambassadør, der vil høre om udstillingen er på plads. Så er det tv-stationen i USA, der mangler et par detaljer til kontrakten. Og så er det Gaute’s PA, der lige skal høre, hvornår han kan tage til Paris dagen efter.
Jo, det går stærkt på Co+Høgh. Men man fornemmer med det samme, at der ikke ligger noget krukkeri eller påtaget attitude bag den travle facade. Lige nu er bureauet nemlig i gang med en af de mest ambitiøse klimakampagner herhjemme:
100 Places To Remember Before They Disappear.
Siden Gaute og ekskonen Dorte Høgh for en del år siden talte om at rejse verden rundt med børnene for at besøge de steder, som nok ville forsvinde på sigt, har ideen om 100 Places vokset og vokset.
“Jeg fandt ud af, at det bedste argument for at få mine børn til at slukke for vandet, lyset osv. var at fortælle dem om alle de smukke steder, der risikerer at forsvinde, hvis ikke vi gør noget for at redde naturen. Samme princip overførte jeg til den voksne verden. Folk vil ikke se tal og statistikker. De vil have sat billeder på truslen”, indleder Gaute, der tidligere var partner i Kunde & Co.
Med udgangspunkt i FN’s IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) og et hold geologer fandt man frem til de 100 mest udsatte steder i verden, som vi skal huske inden de forsvinder.
Stederne blev dokumenteret og projektet voksede stort nok til at få sin egen afdeling i C0+Høgh gruppen, der i dag holder over 50 beskæftiget. Under navnet Co+Life bliver 100 Places-kampagnen styret af et hold projektledere. Kampagnen omfatter både en coffee-table bog, plakater, postkort, en mobil udstilling, 100 tv-spots á et minut, en omfattende website, et ambassadør-program, pos- og undervisningsmateriale!
“100 Places er på alle måder sit eget medie. Vi dækker hele vejen rundt og kan både underholde, informere, skabe debat og missionere. Det er jo sådan alle mærkevarer burde tænke. Jeg har altid klaget over, at ingen virkelig kan bevise 360 graders tankegangen, men det kan vi nu”, fortsætter Gaute, der selv har investeret en stor sum penge i projektet:
“8,8 millioner har det kostet mig at få det op at stå. Men takket være en håndfuld dygtige sponsorer og et bragende godt salg er vi allerede nu dækket ind. Bogen har solgt 16.000 eksemplarer herhjemme, vi ligger nr. 1 på bestseller-listerne, vi har hul igennem til 10-12 lande, som er i gang med at versionere til deres markeder. Rajendra K. Pachauri (formand for IPCC, FN’s klimapanel, red.) har blåstemplet projektet og det er kun begyndelsen. Det her har et gigantisk potentiale.”
Men ét er de mange penge, som 100 Places kan tjene ind til Co+Høgh på rettigheder. Noget andet er den gode sag. Eller hvad?
“Jo, for pokker. Ellers lavede jeg slet ikke det her. Det med at tjene penge for pengenes skyld, det gider jeg ikke mere. 100 Places inspirerer tusindvis af mennesker til at tænke sig bedre om, og det er jeg da stolt over. Vi får sat en vigtig dagsorden på et vigtigt tidspunkt. Og desuden giver vi 10 % af overskuddet til Care International (nødhjælpsorganisation, red.). Men hvis ikke, vi tjente penge på det, ville vi heller ikke have råd til at kaste os over andre projekter i fremtiden.”
Co+Life har flere projekter i kikkerten. Blandt andet vil de til næste år føre 100-konceptet videre til også at omfatte religioner.
“100 Religions kommer til at sætte fokus på 100 af de mest indflydelsesrige religioner. Der er et stort behov i verden for at forstå religionernes betydning, så vi måske kan komme noget af den intolerance til livs”, siger Gaute, inden han igen bliver afbrudt af mobiltelefonen. Det er Taiwan igen.
Se mere om 100 Places projektet på http://100places.com/ og besøg udstillingen på Kongens Nytorv.
Mark Mikael Müller er gæsteskribent på Bureaubiz. Han arbejder til daglig som kreativ på reklamebureauet Wasabi og i Possible. Mark har arbejdet med kommunikation i 11 år – både som kreativ og marketingschef.