Erhvervsdrivende kan ikke på lovlig vis opnå en slags masse-tilladelse til reklamehenvendelser fra mange forskellige firmaer, med mindre de meget klart gør kunderne opmærksomme på, at det er det, der sker, når de siger ja tak til at modtage en gave.
Det giver jurist Tina Morell fra Forbrugerombudsmandens kontor, udtryk for, på baggrund af sagen om en gratis BabyBox til gravide, hvor de vordende forældre efterfølgende har fået opringninger, breve og mails fra flere forskellige firmaer.
Tina Morell vil dog ikke udtale sig om den specifikke sag, men siger generelt:
“Når virksomhederne ønsker at henvende sig elektronisk til en forbruger, kræver det et klart samtykke, altså at kunden har givet et informeret og konkret samtykke til, at netop denne virksomhed henvender sig med gode tilbud eller nyhedsbreve eller lignende. Med andre ord skal kunden helt konkret på forhånd vide, hvad det er, vedkommende siger ja til. Og når det gælder telefonopkald, er reglerne endnu skrappere. Så skal kunden give et såkaldt udtrykkeligt og utvetydigt samtykke. Det er ikke godt nok, hvis kunden skal klikke videre og nærlæse betingelserne for at finde ud af, at kunden ved at modtage gaven giver samtykke til markedsføring pr. mail og telefon mv.”, siger juristen.
I sagen om Babybox fra Babysam, skal den gravide foruden at udfylde en bestillingsformular sætte hak i et lille felt, om at man har læst og accepteret betingelserne.
Undlader man at klikke videre og nærlæse betingelserne, opdager man ikke, at man ud over at bestille den gratis BabyBox også har sagt ja til, at virksomheder som Falck, Codan Forsikring, børnetøjsfirmaet Ticket to Heaven og stamcellebanken Stemcare må kontakte én med reklametilbud uden tidsbegrænsning.
Ifølge Forbrugerrådet kommer der flere og flere af den slags gratis tilbud til forbrugerne og Forbrugerrådets formand, Camilla Hersom, opfordrer forbrugerne til at tænke sig godt om, fordi de måske tror, at tilladelsen kun gives til det pågældende firma:
“Men i det øjeblik, man har sagt ja til et tilsyneladende gratis tilbud som en blespand eller deltagelse i en konkurrence og klikket tilmeldingen af sted, flyder ens personlige informationer videre til et væld af andre firmaer, og man kan opleve et sandt bombardement af reklamemails, nyhedsbreve og telefonopringninger midt i aftensmaden. Det kan oven i købet være meget besværligt og tidskrævende at komme af med al den spam, som typisk følger af dette lille klik på nettet” (Jyllands-Posten Puls, p. 2).
Politiske partier er fritaget fra permission
Til gengæld er politiske partier fritaget for en lang række regler i markedsføringsloven. De må f.eks. gerne lægge reklamer i danskernes postkasser,selvom de er mærket med “Reklamer – nej tak” og de må også sende e-mail, sms’er eller beskeder på f.eks. Facebook uden at spørge om lov først. De kan ligefrem benytte sig af robot-opkald, som er kendt fra USA, hvor en maskine ringer til private hjem og afspiller en besked fra politikeren, når røret bliver løftet (Børsen, p. 36).
Fortællingen om København skal længere ud i verden
Vi skal ikke lave noget om, vi skal bare brandes mange flere steder i verden og så skal danskerne turde stille sig op og fortælle, hvad vi har at byde på i Danmark.
Sådan lyder den forenklede version om den fremtidige branding af Danmark og København fra en række danske erhvervsfolk, som til daglig bor og arbejder i udlandet, men via deres virke som såkaldte goodwill-ambassadører skal fremme kendskabet til Danmark og København i hele verden.
Over to dage har 75 danske goodwill-ambassadører været samlet i København med det formål at sætte ord på fremtidens København.
Martin Roll, dansk brandingekspert med bopæl i Singapore, var en af dem. Ifølge ham skal “produktet” København ikke laves om. Den danske hovedstad kan sagtens både være kendt som en modeby, cykelby, grøn by og senest som i weekenden – en madby:
“Der er i stedet brug for noget mere kraft bagved visionerne. Vi skal fortælle flere mennesker, der bor fjernere steder i verden, at der er et land, der hedder Danmark. Vi skal sige: “prøv at kom og prøv os. Du har aldrig været her før””, mener brand-eksperten. (Berlingske, p. 15)
Gigantisk sponsor-aftale til Manchester United
Manchester United har indgået en 4-årig sponsoraftale med DHL, der vil sponsorere klubbens træningstøj. Ifølge to kilder tæt på parterne har aftalen en værdi på omkring 40 mio. pund.
Det er første gang, en Premier League-klub har solgt rettigheder til kun at sponsorere dens træningstøj og aftalen har en værdi af ca. halvdelen af de 80 mio. pund, som holdet modtager fra sin vigtigste sponsor Aon Corp.
Samtidig er DHL’s sponsorbeløb større end de fleste andre 19 klubber får af deres hovedsponsorer. Kun Liverpool, Chelsea, Tottenham og Manchester City tjener mere end 10 mio. pund hos deres hovedsponsor af bluser.
I næste måned vil Manchester United efter planen også offentliggøre en sponsoraftale med den malaysiske snack-producent mamee Double Decker Bhd’s. Mister Potato-brand (Børsen, p. 40).