GDPR giver merarbejde til bureauerne

Tea Bang,
redaktionsassistent

Brancheklip: Den nye persondataforordning kommer til at betyde masser af ekstra-arbejde for bureauerne. Forordningen åbner derfor op for nye indtægter.

For bureauerne betyder det masser af arbejdstimer når GDPR-forordningen den 25. maj tvinger virksomhederne til at skærpe kravene til håndteringen af folks data. Det skriver journalisten.dk.

Mange bureauer anvender nemlig personhenførbare data til at målrette indhold og annoncer, men efter den 25. maj er det lovpligtigt at skulle dokumentere al indsamlet data.

Det betyder, at man som privatperson kan kræve, at den data, der findes om en selv, skal slettes – hvilket naturligvis betyder, at alle virksomheder skal have fuldstændigt styr på, hvor de får deres data fra.

Stort set alle virksomheder er særligt udsatte, da dataindsamling i de seneste år har forgrenet sig i mange retninger. Og det giver dermed også ekstra arbejde til virksomhedernes samarbejdspartnere, herunder bureauer.

Chris Pedersen fra bureauet Frankly siger til journalisten.dk, at branchen skal i gang med at slette data og indføre nye it-systemer, så man ikke risikerer at bruge data, som andre har indsamlet ulovligt.

”Brugerne har ret til at få alt at vide, som du har liggende på dem. Hvis vi snakker kampagner, så er det forholdsvis let, for de har en kort levetid, og der bliver sjældent samlet ret meget information ind. Men hvis vi snakker en e-shop, så er der pludselig meget data, der kan ligge i mange forskellige systemer,” siger Chris Pedersen til journalisten.dk.

Forordningen er ikke kun en økonomisk udfordring i form af mange arbejdstimer. Opgaverne tager længere tid på grund af forordningens nye krav – og dét er godt for timetallet, mener Chris Pedersen:

”Forordningen dukker stort set op i alle kundesamtaler. Det er blevet en merforretning for sådan nogle som os,” siger han til journalisten.dk.