Når annoncørerne i dette års udgave af MyImage analysen skal udpege deres vigtigste samarbejdspartner, så kan det ligne et gennembrud for de digitale bureauer.
I hvert fald er den andel af annoncører, der peger på de digitale bureauer, vokset fra 18 til 27 pct. Dermed har de digitale bureauer faktisk overhalet mediabureauerne.
Det er godt nok set tidligere, at der fra år til år kan være nogle betydelige udsving – men der er dog under alle omstændigheder tale om en klar tendens over de senere år – også selv om niveauet skulle falde lidt igen til næste år.
”Som forening af danske digitale bureauer er vi naturligvis glade for at stige yderlige i kundernes bevidsthed som den vigtigste samarbejdspartner,” siger Anders Uttrup, bestyrelsesmedlem i ADDA og i øvrigt koncernmarketingdirektør i Creuna.
Men glæden stiger ikke ADDA-manden til hovedet.
”Stigningen bringer digitale bureauer tættere på den fair share, som digitale aktiviteter bør have af marketingmixet og -budgetterne. Virksomhederne har jo for længst set vigtigheden, eller rettere nødvendigheden, i at være digitale, og det er godt at se, at digitale bureauer gradvist vinder større strategisk respekt. Det er fortjent.”
Det er mest reklamebureauerne, der må holde for, og det matcher ganske godt det generelle billede i branchen. Lige nu ser reklamebureauerne ud til at være den mest udfordrede af bureautyperne, mens de digitale bureauer vokser markant.
I den seneste bureaurapport fra Bureaubiz voksede de digitale bureauers bruttoavance med 13,8 pct., mens reklamebureauernes faldt med 3,9 pct.
MyImage analysen bygger i år på 556 besvarelser, hvilket er 19 pct. flere end sidste år. Respondent-sammensætningen har ikke ændret sig væsentligt. Den største gruppe udgøres af marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt adm. dir/CEO.
Analysen spørger også til, hvor det digitale ansvar ligger i virksomhederne, og her spiller marketing en afgørende rolle. Den største konkurrent til marketing er kommunikationsafdelingerne, som specielt på virksomhedens website og sociale medier spiller en betydelig rolle. Kun når det gælder e-handel, kommer virksomhedernes salgsafdelinger markant frem.
Hvem er virksomhedens vigtigste samarbejdspartner?
2014 | 2013 | |
Reklamebureauer | 43 | 54 |
Mediabureauer | 18 | 20 |
Digitale bureauer | 27 | 18 |
DM-bureauer | 2 | 2 |
PR-bureauer | 4 | 1 |
Ved ikke | 6 | 5 |
MyImage er udført af MyResearch. 556 marketingansvarlige har svaret. Det er en svarprocent på 21. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt adm. dir/CEO. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch fratrukket egne kunder. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myimage.biz.