”Giv en praktikplads, og jeg gør bureauets navn til mit efternavn”

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En dansk kreativ har lanceret en global bureau-konkurrence med en usædvanlig præmie og byttehandel: Hvis bureauet giver en praktikplads, så tager den unge kreative bureauets navn helt officielt.

Jacob McCann Matthiesen, Jacob Droga Five Matthiesen eller …

Mulighederne er mange i en ny konkurrence, som bemeldte Jacob Matthiesen netop har udskrevet.

Give a creative your agency’s name er titlen – og præmien. For den danske kreative er klar til at tage navn efter det bureau, der måtte give ham en praktikplads.

En flot præmie, idet navnet er blandt de mere slagkraftige brands for en privat person. Jacob Matthiesen har netop – med et seks måneders praktikophold – afsluttet Hyper Island-uddannelsen, hvor de studerende bl.a. lærer at kommunikere og bruge sig selv som et brand.

Jacob Matthiesen har – bl.a. på TBWA Hamburg – allerede lært, at et bureau-arbejde kræver, at man ofrer en del af sit privatliv, og konkurrencen er så en forlængelse heraf.

”Når jeg forhåbentlig får skrevet en kontrakt under, så går jeg i gang med at ændre mit navn – på kørekort, pas, sygesikring – det hele. Den danske navnelov er lidt mere striks end andre lande, så det bliver teknisk set ikke et mellemnavn, men ekstra efternavn,” siger Jacob Matthiesen.

Han går efter et seks måneders praktikophold på et internationalt bureau, men har ikke sat slutdato på en navneændring.

”Jeg har studeret i New York, og et bureau i New York eller London ville være nærliggende, men jeg er åben – også over for navnene. Der skulle vist være et bureau i LA, der hedder Just Another Fucking Agency. Det kunne også være Jacob Crispin Porter Bogusky Matthiesen, til dagligt forkortet Jacob CPB Matthiesen,” siger Jacob Matthiesen.

Der er deadline for konkurrencen den 26. juni.