Af Peter Engholm 25@mail.dk

En dansk kreativ har lanceret en global bureau-konkurrence med en usædvanlig præmie og byttehandel: Hvis bureauet giver en praktikplads, så tager den unge kreative bureauets navn helt officielt.

Jacob McCann Matthiesen, Jacob Droga Five Matthiesen eller …

Mulighederne er mange i en ny konkurrence, som bemeldte Jacob Matthiesen netop har udskrevet.

Give a creative your agency’s name er titlen – og præmien. For den danske kreative er klar til at tage navn efter det bureau, der måtte give ham en praktikplads.

En flot præmie, idet navnet er blandt de mere slagkraftige brands for en privat person. Jacob Matthiesen har netop – med et seks måneders praktikophold – afsluttet Hyper Island-uddannelsen, hvor de studerende bl.a. lærer at kommunikere og bruge sig selv som et brand.

Jacob Matthiesen har – bl.a. på TBWA Hamburg – allerede lært, at et bureau-arbejde kræver, at man ofrer en del af sit privatliv, og konkurrencen er så en forlængelse heraf.

”Når jeg forhåbentlig får skrevet en kontrakt under, så går jeg i gang med at ændre mit navn – på kørekort, pas, sygesikring – det hele. Den danske navnelov er lidt mere striks end andre lande, så det bliver teknisk set ikke et mellemnavn, men ekstra efternavn,” siger Jacob Matthiesen.

Han går efter et seks måneders praktikophold på et internationalt bureau, men har ikke sat slutdato på en navneændring.

”Jeg har studeret i New York, og et bureau i New York eller London ville være nærliggende, men jeg er åben – også over for navnene. Der skulle vist være et bureau i LA, der hedder Just Another Fucking Agency. Det kunne også være Jacob Crispin Porter Bogusky Matthiesen, til dagligt forkortet Jacob CPB Matthiesen,” siger Jacob Matthiesen.

Der er deadline for konkurrencen den 26. juni.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

  1. Der står “efternavn” og ikke “mellemnavn”.

  2. Korrekt – der står efternavn, fordi (som det beskrives i artiklen) den danske navnelov er relativt striks. Så Jacob må indføje bureaunavnet som et ekstra efternavn.
    Pitchen kan i øvrigt også give lidt arbejde for det vindende bureau, for bureaunavne er typisk beskyttede. Derfor vil det sandsynligvis kræve særlig tilladelse for danskeren at tilføje navnet.

  3. Trist at sælge ud før man overhovedet starter sin karriere.

    Hvad med en bureautatovering, eller er det so last year.

    Skal vi ikke som branche snart lige højne vores generelle standard for vores arbejde og måden vi ønsker at fortsætte på.

  4. Hej Nis,

    Tak for din feedback.
    Altid positivt med en opfordring til branchen om højere standarder. Hvordan kan vi sammen, os to og resten af branche gøre det? Såfremt det er noget du skulle have lyst til at diskutere yderligere er du velkommen til at kontakte mig: jacob.matthiesen@hyperisland.se.

    Jeg har arbejdet 40-70 timer om ugen til €400 om måneden, hvilket jeg også betragter som et stort privat ofring – lige som et navn. Konkurrencen er baseret på disse personlige erfaringer og om hvor vidt der er mere indhold i dette, end når en Småtte fik tatoveret et Zentropa logo, må igen være et subjektivt skøn.

    Jeg ser GIVE A CREATIVE YOUR AGENCY’S NAME som en kommentar på den kreative i reklame branchen – om det så er et kæmpe ”sellout” eller om vi bare er villige til at lave store ofringer for vores arbejde, er jo det store spørgsmål.

    God weekend,
    Mvh. Jacob Matthiesen

  5. Hej Jacob.

    Min kommentar er et udtryk for en demotiverende tendens i branchen, som jeg oplever det. Hvornår er nok nok?

    Grænserne rykkes uden at nogen råber op. Jeg sidder ikke selv i en position, hvor jeg ansætter folk, men jeg har 20 år på bagen i branchen, og det piner mig at se, at vi er nået til en “norm”, hvor folk skal være den næste Baumgartner for at få taletid og en fod indenfor.

    Det fjerner seriøsiteten fra den branche jeg selv ønsker at se vokse sig til storhed igen.

    At du forsøger denne stil er blot et eksempel på, at nye folk er et produkt af vores tid. Men som branchemand må jeg sige, at det ikke er en tid, jeg finder motiverende, snarere som et cirkus i frit fald. Og her ville det være klædeligt, hvis branchen i helhed hævede standarden og gik forrest med de gode eksempler for hvordan vi optager og passer på (upcoming) talent. Både mht løn og også alm. integritet.

    Held og lykke med det hele.

    Nis

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev