Bear Grylls, som bl.a. har været vært for Running Wild på Discovery Channel, er trækplasteret, når Alpha International fra 1. september lancerer sin største globale kampagne nogensinde.
”Produktet” er et gratis grundkursus i kristen tro, og markedsføringen afhænger af en stor indsats fra frivillige samt støtte fra sponsorer.
Også Danmark bliver en del af kampagnen, oplyser Claus Mester, der er landsleder i nonprofit-organisationen Alpha Danmark.
Efterårets kampagne udvikles herhjemme med en frivillig indsats fra bl.a. ”gråt guld fra reklamebranchen” – herunder en produktionschef fra et af de store danske bureauer. Det danske slogan bliver ”Min største oplevelse”.
Alpha International lancerer også nyt undervisningsmateriale, der er ved at blive oversat til dansk.
”Målet med kampagnen er, at flest mulig skal vide, hvad et Alpha-kursus er. Bear Grylls er valgt som ambassadør, fordi hans shows – hvor han har gået på indlandsisen, interviewet Barak Obama i ødemarken i Alaska og besteget Mount Everest – er blevet set af 1,5 mia. seere, og han har en høj likeability,” siger Claus Mester, der tilføjer, at ambassadørens egens største oplevelse har været ”at finde en enkel tro, som kan hjælpe og styrke mig”.
Konceptet har ca. 20 år på bagen og bruges herhjemme i mange folke- og frikirker, oplysningsforbund samt i fængsler.
Claus Mester bruger i øjeblikket en del tid på møder med nuværende og potentielle sponsorer samt potentielle partnere, hvilket bl.a. omfatter en stor mediekoncern og et SoMe-bureau.
”LaserTryk i Aarhus er et eksempel på en virksomhed, der har valgt at sponsere Alpha Danmark med gratis tryk, som en del af deres CSR-program ”GiveBack”.
Selv om kurset er for enhver, er selve kampagnen især målrettet mod at tiltrække unge i starten af 20erne.
”Der er derfor ikke fokus på klassisk kirkeannoncering og markedsføring. Vi benytter især de sociale medier med en omfattende pakke, som vi stiller til rådighed. Med annoncer til Facebook, Instagram og Twitter. Undervejs måler vi effekten,” siger Claus Mester og tilføjer:
”Vi håber at kunne køre en del tv- og radioreklamer, annoncering i aviser og blade, og vi får trykt Go-Card postkort. Vi håber selvfølgelig også på effekt af vores pressemateriale til kirkerne, som de kan bruge til at skabe opmærksomhed lokalt.
Kunsten at arbejde med frivillige har den 47-årige Claus Mester som tidligere frikirkepræst i forvejen stor erfaring med.
Han har desuden arbejdet for SBS TV (nu Discovery Networks Denmark), hvor han var redaktør i en periode, indtil han var i starten af 40´erne.
Kampagnen vil køre til og med 2017.