Af Peter Engholm 25@mail.dk

Hvordan reagerer virksomhederne på digitale forbrugere og demokratiske medier? Kontakter deres PR-bureau. Branchen oplevede ubrudt fremgang i 2007 og kan ikke få armene ned i 2008 – selv om Bureaubiz prøver …

Når den internationale organisation for PR-bureauer, ICCO, får tilbagemeldinger fra 28 nationale PR-organisationer – inkl. mastodonterne USA og Storbritannien – og samtlige melder om fremgang, så er det svært at bevare pessimismen (men vi gør forsøget længere nede i teksten).

“Det går bedre end nogensinde for PR-branchen internationalt, som det fremgår af ICCOs seneste kvartalsanalyse. Alle lande beretter om fortsat vækst i både honorar og indtjening. Selv Som forventet er der stor vækst inden for PR i de lande, der i forvejen oplever strukturel vækst: Østeuropa og flere lande i Mellemøsten – men også i de etablerede vesteuropæiske lande er væksten i omsætning pæn langt de fleste steder. I Norden vækstede vi i snit 16 pct. – Danmark leverede en 15 pct. stigning – og indtjeningen følger med”, siger Jan Boman, Boman Kommunikation og bestyrelsesmedlem i BPRV, Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder i Danmark.

Nok så væsentligt er forventningerne til 2008 tilsvarende positive worldwide – og havde det ikke været for vækstraterne i 2007, ville man have kunne feje PR-branchen af bordet som blåøjede optimister. Selv USA, de sorte skyers holdeplads i økonomien, forventer fremgang i år – og i Danmark forventes en stigning på 10 pct.

BPRVs formand – og adm. dir. i Hill & Knowlton – Jens Kofoed uddyber analysen set med dansk perspektiv:

“I Danmark slår væksten i PR både BNP og reklamemarkedet generelt, så noget tyder på, at vi erobrer markedsandele fra andre kommunikationsdiscipliner. Samtidig fremhæves Danmark i ICCO-analysen som vækstområde inden for Public Affairs, Corporate Communications og Crisis & Issues Management,” siger Jens Kofoed.

Er det et udtryk for, at områderne er jomfruelige i Danmark?

“Danske virksomheder har ry for at være dygtige købmænd, mens man tager det lettere med det strategiske. Samtidig er der meget at hente for virksomhederne i lobbyisme og overvågning – offensivt eller defensivt, hvor man forsvarer sin position,” siger Jens Kofoed.

Analysen hæfter sig ved den digitale virkelighed, hvor virksomhederne ikke længere selv kan forvente at sætte dagsordenen, og hvor medierne i bedste fald er demokratiske, i værste fald anarkistiske. Tilsyneladende går der Ghostbusters i den, hvor PR-bureauerne er svaret på spørgsmålet “Who you gonna call?”

“PR-virksomhederne er stærke i selv fint segmenterede kommunikationsformer – hvad enten det er artikler i frimærkeblade eller store seminarer. Vi står samtidig stadig stærkere på det digitale felt, hvor vi ikke bare overvåger og måler, men naturligvis også forholder os til udviklingen,” siger Jens Kofoed.

Pessimismen – som vi lovede at vende tilbage til – ligger ikke så meget i PR-branchens manglende muligheder, men snarere i en bekymring for, at de ikke bliver udnyttet fuldt ud. Og det har et digitalt og menneskeligt aspekt – for kunderne er stadig ret analoge:

“Kunderne får en udførlig afrapportering fra nettet ­- helt i orden – men de sidder anderledes fremme i stolen, når der har været en artikel i Børsen. Det har fortsat større effekt hos dem. Derudover har PR-branchen, både globalt og herhjemme, et potentielt rekrutteringsproblem. I Danmark gælder det især seniorfolk, greyhairs med stor erfaring og et netværk, der er i orden,” siger Jens Kofoed.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club