Globalt ølbudget til DDB

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Budweiser vil være et globalt brand på linje med Coca-Cola, og det skal DDB hjælpe med.

Øl ligger åbenbart godt til DDB. I USA har bureauet længe stået for markedsføringen Budweiser og præsenteret adskillige meget anerkendte kampagner, men nu udvides DDB’s samarbejde med Anheuser-Busch InBev.

Ifølge engelske Campaign er bureauet udpeget til at håndtere den globale markedsføring af Budweiser. Mærket står stærkt i USA, England og Kina, men fylder ikke meget i de ca. 80 andre lande, hvor det er solgt.

DDB skal hjælpe med at løfte mærkets popularitet og desuden er Anheuser-Busch opsat på at introducere Budweiser på nye markeder – i særdeleshed i Afrika.

Ifølge amerikanske AdAge er bryggeriets ambition at gøre Budweiser til et globalt brand på linje med Coca-Cola, og DDB’s arbejde skal således foldes ud i en lang række markeder via lokale brand-teams.

Lokale bureauvalg påvirkes dog ikke af valget af DDB til det globale budget.

Det globale budget omfatter dog ikke det engelske marked, hvor DDB lige nu er oppe mod Rainey Kelly Campbell Roalfe/Y&R i en konkurrence.

Også i Danmark er DDB Gruppen synlig på øl. DDB-søsterbureauet &Co står bag markedsføring af Carlsberg og DDB selv har skabt kommunikation for Royal Unibrew.

Det er således næppe tænkeligt, at DDB kommer til at hjælpe med markedsføringen.

Carlsberg står for distributionen af Budweiser.