GN Netcoms topchef: Aggressiv markedsføring giver succes

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: GN Netcoms turn-around bestod i at fokusere benhårdt på salg og markedsføring.

GN Netcoms adm.dir. Mogens Elsberg stod med et underskud på 184 millioner kroner i 2009 – og med underskud i årene før – med begge ben solidt plantet på en brændende platform og det var ikke svært at tage beslutningen om, at der måtte en hel ny strategi til, hvis virksomheden skulle overleve.

Den ændrede strategi blev at skifte fra at være underleverandør til at fokusere på at markedsføre og sælge virksomhedens eget brand, Jabra.

Og selvom man styrkede produktet – f.eks. gjorde man Jabra-headphones meget holdbare, da man havde fundet ud af, at folk var trætte af, at deres headphones gik i stykker – så er Mogens Elsberg overbevist om, at et benhårdt fokus på salg og markedsføring, har været vejen frem til succes.

GN Netcoms topchef mener, at både GN Netcom og mange andre danske virksomheder er for fokuserede på at lave gode produkter, men ikke så meget på at sælge dem på markedet.

”Jeg tror det er typisk for mange danske virksomheder, at man er mere fokuseret på innovation og gode produkter end på at markedsføre og sælge. Er der noget, lande som for eksempel USA kan, så er det at markedsføre og sælge produkter. Selv produkter, som ikke har den optimale kvalitet eller funktionalitet, forstår de at markedsføre. Der er mange dygtige danske virksomheder, der forstår at lave gode produkter, men som ikke er gode til at kommercialisere dem. Det er det, vi mangler i Danmark. Vi kan ikke som danske virksomheder satse på, at vores høje teknologiske niveau og fantastiske design i sig selv sælger. Vi er nødt til at gå ud og markedsføre aggressivt,” siger topchefen til Berlingske Business magasin.

I dag er fokus skiftet fra produkterne til at sælge og markedsføre dem og Mogens Elsborg fortæller til Berlingske, at man i USA har fået sat et stærkt salgsteam op, der har betydet at GN Netcom for første gang i firmaets historie vokser i USA (Berlingske Business magasin, p. 18-22).